Codul Rutier 2023 – modificările de care trebuie să știe toți șoferii: rămâi fără certificat de înmatriculare

de: Alexandru Puiu
12 12. 2022

Codul Rutier 2023 va suferi mai mult modificări importante, în contextul în care tot mai mulți șoferi neglijează sancțiunile actuale pentru lipsa rovinietei sau depășirea limitei de viteză.

Suspendarea înmatriculării auto este cea mai nou prevedere introdusă în Codul Rutier și se traduce printr-o operațiune administrativă care constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulație și a utiliza un vehicul pe drumurile publice. Ideea este ca, în cazul în care schimbă proprietarul automobilului, înmatricularea va fi suspendată, dacă acesta din urmă nu face o cerere în acest sens Direcției de Înmatriculări în intervalul de timp prevăzut de lege, conform EVZ.ro.

Când rămâi fără certificat de înmatriculare la mașină

Autoritățile române vor să oblige șoferii să-și facă într-un timp cât mai scump transcrierea dreptului de proprietate după o eventuală achiziție. Din acest motiv, în Codul Rutier 2023 se menționează suspendarea înmatriculării auto, ca autovehicul să nu mai poată fi folosit până în momentul în care se rezolvă motivul pentru care acesta s-a suspendat. În plus, autorităţile vor să evite astfel situaţiile în care şoferi care aveau interdicţie de a conduce sau aveau amenzi neachitate cumpărau maşini şi le treceau pe numele altor rude sau cunoştinţe, dar ei le conduceau.

Conform legislației în vigoare, înmatricularea unei mașini trebuie transcrisă pe numele unui nou proprietar în 90 de zile de la data achiziționării. Anterior, termenul era de 30 de zile. Cei care ignoră acest termen, riscă să le fie suspendată înmatricularea mașini, la fel ca în situația în care inspectorii RAR, în urma unei verificări, ajung la concluzia că trebuie anulată inspecția tehnică periodică, ITP.

Ca o scurtă statistică, în primele șase luni din 2022, au fost verificate la Registrul Auto Român pe teritoriul României aproximativ 37.500 de mașini. Dintre acestea, nu mai puțin de 45,73% au avut deficiențe majore și/sau periculoase, motiv pentru care, au fost clasificate ca neconforme. Cel mai multe probleme depistate la RAR au vizat:

  • instalația electrică de iluminare-semnalizare (28,09%);
  • emisiile poluante (24,32%);
  • punți, jante, anvelope și suspensie (13,51%);
  • parbriz, geamuri laterale, lunetă (13,01%);
  • neconformități la sistemul de frânare (5,5%);
  • probleme la sistemul de direcție (1,71%).