Codul Rutier 2022, modificat, din nou: toți șoferii trebuie să știe pedepsele mai grave ca niciodată

de: Alexandru Puiu
30 06. 2022

În condiții normale, Codul Rutier rămâne neatins pentru câteva decenii. Nu de alta, dar prea puțini oameni fac un efort să fie ”la zi” cu legea de căpătâi a circulației pe drumurile publice.

Anul a început bine pentru eforturile Poliției Rutiere de a reduce accidentele de pe străzile României. S-au interzise șicanele și orice forme de agresivitate în trafic. Inclusiv claxonarea excesivă, fără motiv, a devenit la acea vreme pretext de sancțiune.

După 2-3 luni, Codul Rutier s-a modificat din nou, iar acele sancțuni legate de periculoasele manifestări de agresivitate în trafic au fost eliminate. Tot atunci, s-au relaxat sancțiunile stabilite anterior pentru recidiviști. Acum, ne apropiem cu pași repezi de anularea anulării, conform anunțului USR pe marginea subiectului.

Ce prevede noul Cod Rutier 2022, în stadiu de proiect

Conform unui comunicat publicat oficialii USR, inițiatorii efortului, s-au întors la Comisia de Transporturi amendamentele prin care ”coaliția șmecheriei la volan a măcelărit Codul Rutier, reintroducând posibilitatea pentru șoferii care încalcă grav regulile de circulație să rămână cu carnetul de conducere”.

Președintele interimar al USR, Cătălin Drulă, și-a manifestat entuziasmul pe marginea acestei mici victorii, deși mai sunt multe etape până când aceste detalii vor fi transpuse, din nou, în Codul Rutier. ”Astăzi am reușit să oprim coaliția șmecheriei la volan din a merge mai departe cu măcelărirea Codului Rutier, în țara cu cei mai mulți morți din accidente rutiere din UE.

Toate portițele și șmecheriile pe care le-au băgat înapoi cu dedicație pentru șmecherii cu legitimație, girofar și bolizi se reîntorc în dezbaterea Comisiei de transporturi, unde alături de colegii mei nu vom renunța până nu vom corecta aceste amendamente periculoase și iresponsabile. Prin dezbatere și critici reale, nu cum au făcut PSD-PNL-UDMR călcând în picioare democrația. Vrem reguli de circulație europene, nu șmecherie post-sovietică pe drumuri!”, a declarat șeful USR.

Ca să înțelegi mai bine contextul, merită să ai în vedere că aceste amendamente aduse Codului Rutier, pe care le doresc anulate oficialii USR, reprezintă inițiativa PSD-PNL-UDMR de a reduce pedepsele pentru încălcarea regulilor de circulație, deși abia au fost înăsprite.

Conform datelor furnizate de USR, mai jos poți vedea lista modificărilor nocive aduse Codului Rutier de către coaliția PSD-PNL-UDMR:

  •  Șoferilor recidiviști pentru sancțiuni grave (de ex: depășire de coloane oprite, trecut pe semaforul de culoare roșie, nerespectat indicațiile polițistului, vorbit la telefon la volan, comportament agresiv, mers pe sens opus pe autostradă, neacordare de prioritate, depășire în zonă interzisă, consum de alcool, viteză excesivă ș.a.) li se reduce perioada de recidivă, în care primesc automat o suspendare în plus de 30 de zile a permisului, de la 6 luni la 3 luni.
    • Mai mult, recidiviștii pentru sancțiuni grave vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil.
    • La fel și vitezomanii, care depășesc viteza legală cu peste 70 km/h (ex. viteză de peste 120km/h pe străzile unui oraș)
    • Tot vitezomanii, care depășesc viteza legală cu peste 70 km/h vor primi dovadă cu drept de circulație pentru 15 zile, față de legislația actuală conform căreia sunt lăsați pietoni pe loc.
  • Șoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanță contravențiile fără ca termenul de prescripție de 6 luni de la primirea punctelor să fie înghețat. Cum de cele mai multe ori acțiunile în instanță durează mai mult de 6 luni, asta va duce la prescrierea punctelor și, automat, la ne-suspendarea permisului niciodată pentru cumul de puncte folosind această portiță.
  • Șoferii care dau testul pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului își vor putea recupera mai repede permisul decât înainte. De exemplu, o perioadă de suspendare de 90 de zile se reducea cf OG la 60 de zile (la ⅔ din perioada inițială), iar amendamentele din parlament ar reduce suspendarea la doar 30 de zile (la ⅓ din perioada inițială).
  • Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis, versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un șofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulație cu dovadă, să zicem sancționabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60 (30+30), ca în prezent.
  • Pentru necomunicarea datelor de identificare a șoferului contravenient către poliție, se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (eliminată de OG 1/2022).
    Asta înseamnă, spre exemplu, că pentru o contravenție constatată cu mijloace automate de depășire gravă a vitezei legale (de ex., 150 km/h în oraș) contravenientul refuzând să comunice datele de identificare ale șoferului, va putea plăti doar 652 de lei (½ din minimul prevăzut pentru amendă) în loc de cuantumul stabilit de agent al amenzii care poate fi de până la 2900 de lei pentru persoane fizice și 14500 de lei pentru persoane juridice, conform G4Media.