BMW vrea să rămână flexibilă: când apare prima mașină pe hidrogen
La începutul anului viitor, BMW va lansa o flotă de test de crossover-uri X5 alimentate cu hidrogen.
Întrebarea care rămâne, însă, este dacă vor exista stații de încărcare adecvate?
BMW Group a început producția unui crossover alimentat cu hidrogen în stadiu incipient – o piatră de hotar în strategia diversificată a producătorului de autovehicule în domeniul motorizării.
O flotă de test de vehicule BMW iX5 Hydrogen, bazată pe crossover-ul X5, va ieși pe drum la începutul anului viitor, deoarece producătorul auto își propune să comercializeze tehnologia până la sfârșitul deceniului.
BMW este unul dintre puținii producători de automobile care văd că tehnologia celulelor de combustie câștigă acțiune într-o lume care vrea să scape de vehiculele cu motoare cu combustie.
Managerul de proiect Thomas Hofmann a spus că vehiculele cu celule de combustibil combină beneficiile fără emisii ale vehiculelor electrice cu capacitatea de realimentare rapidă – care necesită trei până la cinci minute – a vehiculelor pe benzină.
Alimentarea rapidă cu combustibil este un punct de vânzare unic al tehnologiei, a declarat Hofmann. „Nu vom avea nevoie de atâtea stații de alimentare cu hidrogen”, a spus el.
CEO-ul BMW, Oliver Zipse, vede energia hidrogenului ca pe yin-ul yang-ului bateriei.
„Din punctul nostru de vedere, hidrogenul este piesa lipsă a puzzle-ului care poate completa electromobilitatea în locurile în care transmisiile electrice cu baterii nu pot câștiga tracțiune”, a spus Zipse în această vară.
Având în vedere că cea mai mare parte a industriei auto se concentrează pe vehiculele electrice, BMW adoptă o abordare pragmatică – investind în motoare cu ardere, sisteme electrice cu baterii și sisteme de propulsie cu celule de combustibil.
„Dacă vrei să fii rezistent, trebuie să fii flexibil”, a spus Zipse.
Pornire lentă
BMW iX5 Hydrogen, fiind construit la o fabrică pilot din Centrul de Cercetare și Inovare al BMW Group din München, furnizează 374 CP și o autonomie de peste 300 de mile (483 km), pe baza ciclurilor de testare europene. Un sistem de celule de combustibil la bord combină hidrogenul cu oxigenul pentru a genera electricitate, care alimentează un motor electric.
Impulsul companiei asupra tehnologiei celulelor de combustie vine în timp ce guvernele încearcă să interzică vehiculele cu motoare cu ardere.
În țările „din întreaga lume, motoarele cu ardere vor fi interzise”, a spus Hofmann. „Nu le putem vinde, începând cu anii 2030”.
Dar realitatea mașinilor cu hidrogen care circulă pe autostradă este departe de a fi asigurată.
Hofmann a arătat „problema ouălor de găină”.
„Ai nevoie de o infrastructură pe de o parte și de un produs pe de altă parte”, a spus el.
Infrastructura de realimentare cu hidrogen este minusculă, un impediment semnificativ în adoptarea tehnologiei. Există 48.148 de stații de încărcare pentru vehicule electrice în Statele Unite, conform cifrelor din noiembrie 2022 ale Centrului de date pentru combustibili alternativi al Departamentului de Energie. Între timp, există doar 54 de stații publice de alimentare cu hidrogen.
Nu este de mirare că singurele două modele de celule de combustibil de pe piața autoturismelor nu sunt succese în vânzări.
În Japonia, unde Toyota a lansat Mirai în 2014, volumul cumulat de mașini de pasageri cu celule de combustibil este de aproximativ 4.200 vândute, potrivit unui raport din octombrie 2022 al firmei de consultanță Interact Analysis. În Coreea de Sud, vânzările de mașini cu celule de combustibil, cum ar fi Hyundai Nexo, au fost de aproximativ 8.500 în 2021.