Amendă usturătoare pentru Uber, după ce și-a fraudat clienții: ce trebuie să știe utilizatorii

de: Alexandru Puiu
08 12. 2022

Dacă ai urmărit un pic istoria Uber în ultimul deceniu, sunt șanse mari să știi că nu are cel mai bun CV când vine vorba de practicile companiei. În acest context, tocmai a primit o amendă de aproximativ 14 milioane de dolari pentru fraudarea clienților.

Compania de ridesharing Uber, prezentă și pe piața din România, a fost sancționată cu 21 de milioane de dolari australieni sau 14,1 milioane de dolari americani pentru fraudarea clienților din Australia. Decizia finală pe acest subiect a fost luată de Curtea Federală a țării. Explicația pentru această sancțiune este că gigantul a încălcat în mod regulat legislația națională referitoare la protecția consumatorilor când vine vorba de tarife. Practic, a oferit informații false sau înșelătoare cu privire la tarifele taxiului și taxele de anulare.

Cum și-a înșelat Uber clienții

„Prin afișarea unei game sugerate de tarife pe aplicație și pe site, Uber a asigurat consumatorii că prețul unei călătorii cu taxiul nu va depăși ceea ce a fost cotat. Cu toate acestea, în realitate, tariful pentru consumator a fost aproape întotdeauna mai mare decât cel propus, iar costul real al călătoriei a fost mai mare”, se menționează în decizie tribunalului.

Sancțiunea primită de Uber în Australia este defalcată pe mai multe aspecte. Este vorba de 3 milioane AUD (2 milioane USD) pentru publicitate înșelătoare și înșelarea consumatorilor, 18 milioane AUD (12,1 milioane USD) pentru încălcarea propriilor reguli care garantează anularea gratuită a călătoriei și 200.000 AUD pentru (134.000 USD) cheltuieli judiciare. Pe lângă toate acestea, Uber are obligația ca, pentru următorii trei ani, să nu mai perceapă nici măcar taxa minimă pentru anularea călătorilor.

Acest proces a fost inițiat în luna aprilie a acestui an de către Comisia Australiană pentru Concurență și Consumatori (ACC) pe motiv de fraudare a clienților. Conform echivalentului Protecției Consumatorilor din Australia, compania a deformat costul estimat al unei călătorii, privând consumatorii de a lua o decizie în cunoștință de cauză. În plus, a mințit când a spus că în primele cinci minute ale unei comenzi poți anula gratuit o cursă.