Transformarea pe care nu te-ai fi așteptat să o vezi în România: ce s-a întâmplat cu magazinele ”tradiționale” în pandemie

de: Alexandru Puiu
27 08. 2021
magazine romania

Foarte mulți antreprenori români s-au văzut nevoiți să se adapteze la condițiile din pandemie. Indiferent dacă aveau un magazin de cartier, un restaurant sau o afacere de zece ori mai mare, efortul lor a fost într-un singur sens. Și-au dorit supraviețuirea.

În timp ce autoritățile române se chinuie de ani de zile să digitalizeze măcar o parte infimă din birocrația cu care ne confruntăm cu toții, prin proiecte de milioane sau chiar zeci de milioane de euro, mici antreprenori români au făcut tranziția spre online în câteva luni. Ai fi surprins de numărul semnificativ al românilor cu magazine care și-au mutat imediat business-ul pe internet în primele câteva luni de restricții aferente crizei medicale.

România, țara magazinelor online

Mai mult de jumătate dintre antreprenorii români cu magazine fizice și-au mutat afacerile în online într-un timp relativ scurt. Este vorba de 52% dintre cei al căror business de comercializare cu amănuntul implica o locație tradițională, un magazin ca pe vremuri. Acum, totul se petrece pe internet.

Acest trend a început sau, se poate spune, că a fost cauzat de pandemie, dar se menține și în 2021. Partea cea mai drăguță este că mulți au renunțat la marketplace-uri precum eMag și au făcut efortul de a-și crea propriul magazin online de la zero. Au investit în marketing, promovare, optimizare pentru Google, iar acum, sunt în punctul în care au un business stabil, de încredere.

„Trendul de mutare a magazinelor fizice în online şi de creare a magazinelor virtuale este în continuare ascendent şi în acest an. Pandemia ne-a demonstrat că putem cumpăra online orice, aşadar vor apărea tot mai multe magazine nişate, mai mici, şi din punctul de vedere al volumului de produse din ofertă dar şi din punct de vedere vânzări. Este vizibilă tendinţa antreprenorilor de a investi tot mai mult în eficientizare prin automatizări menite să simplifice munca, să furnizeze o evidenţă exactă a stocurilor şi să asigure onorarea tuturor comenzile primite”, a declarat Roxana Epure, Managing Partner CIEL România.

Ca referință, CIEL este responsabil de studiul din spatele valorilor de mai sus, o compania care s-a bucurat de o creștere anuală de 220% a numărului de clienți în 2020, mai ales pe partea de CIEL eCommerce, un software pentru gestionarea stocurilor, a comenzilor online și pentru livrarea produselor.

„Piaţa de ecommerce din România cunoaşte cea mai mare şi rapidă creştere de până acum. Pandemia a accelerat expansiunea acestei pieţe, fiind create mai multe magazine online în perioada iunie 2020-iunie 2021 decât în 2019. Cererea pentru soluţia CIEL de gestionare a magazinelor online s-a dublat în pandemie, pentru că mulţi proprietari de magazine fizice şi-au lansat magazine online, iar cele existente au înregistrat volume foarte mari de vânzări şi au avut nevoie de un soft mai puternic, care să susţină toate procesele, să automatizeze şi să simplifice activitatea de gestionare a stocurilor şi a comenzilor. Deşi vânzarea are loc online, încă există în spate muncă manuală care consumă timp şi generează adesea greşeli ce afectează business-ul. În multe afaceri importul de comenzi (realizate de clienţi în magazinul virtual) sau emiterea facturilor către aceştia sunt încă realizate manual”, a mai adăugat Roxana Epure.