Toți șoferii trebuie să știe: gestul banal care îți scade consumul la mașină. Alternativa, o pagubă imensă
Vara ies la iveală cele mai ciudate scenarii legate de coborârea temperaturii în mașină, preferabil fără un consum imens de combustibil. Prea puține dintre ele sunt însă adevărate.
Dacă ești șofer cu experiență, s-ar putea să fi auzit la un moment dat o soluție minune pentru a tolera mai ușor vremea caniculară de afară. Era vorba de o comparație între consumul de combustibil cu aerul condiționat pornit și consumul cu geamurile deschise. Unii sunt de părere că soluția cu geamurile face minuni pentru consumul tău de benzină sau motorină. Realitatea este însă un pic mai complicată decât atât.
Aer condiționat versus geamuri deschise, care consumă mai puțin
Cei de la Digi 24 au apelat la Emil Gâtej pentru un experiment pe Autostrada Soarelui. Gâtej este expert în condus defensiv și înțelege foarte bine ”dedesubturile” autoturismelor. Din această poziție, a distrus fără probleme mitul consumului mai mic cu geamurile deschise, în raportul cu consumul rezultat din utilizarea aerului condiționat.
”Avem un consum de 5.8, cu aerul condiționat pornit. Opresc aerul condiționat și o să deschid geamurile. O să vedem ce se întâmplă. Iată, consumul a început să crească, avem un trend ascendent: 6 – 6,1 – 6,2. Deci, consumul a crescut cu 0,4 litri în câteva secunde.”, a atras atenția Emil Gâtej.
În ceea ce privește explicația pentru această discrepanță, este una simplă. ”O instalație de aer condiționat bine calibrată de producător pe mașina respectivă va crește consumul cu maxim 1 litru la suta de kilometri. Pe când geamurile deschise vor acționa ca o frână aerodinamică, aerul va fi o frână aerodinamică asupra autovehiculului, care va trebui să depună mai mult efort, pentru a compensa această rezistență la înaintare.”, a adăugat specialistul în condus defensiv.
În ceea ce privește un sfat simplu legat de utilizarea aerului condiționat în condiții de siguranță, fără un consum de combustibil masiv, Emil Gâtej recomandă să-l lași în cea mai mare parte a timpului pe auto. Practic, să lași mașina să decidă cât de jos poate să-ți scadă temperatura în condiții optime. Alternativa este să nu stabilești temperatura mai jos de zece grade în raport cu temperatura de afară. Din nou, atunci, sistemul de răcire tinde să fie ineficient și se forțează inutil pentru a face față pretențiilor tale.