Toți șoferii din România, vizați: se întâmplă cu ITP-ul. Ce trebuie să știi urgent

de: Andrei Simion
28 01. 2021

ITP-ul sau inspecția tehnică periodică reprezintă verificarea tehnică periodică și obligatorie a mașinii, care presupune verificarea nivelului de poluare, a siguranței rutiere și a categoriei de folosință a autoturismului.

După cum stabilește Ordonanța Guvernului nr. 81/2000, sunt supuse ITP-ului doar mașinile înmatriculate sau înregistrate în România, nu și cele înmatriculate în alte țări. Prin această inspecție tehnică, autoritățile vor să se asigure că mașinile care circulă pe drumurile publice din România sunt sigure din punct de vedere tehnic.

Ce prevede legislația în vigoare pentru ITP anul acesta

Legislația în vigoare prevede că, în 2021, mașinile de uz personal, adică nu cele folosite pentru transportarea persoanelor sau mărfurilor, trebuie să facă inspecția o dată la doi ani. Există totuși o excepție, și anume este vorba despre mașinile cu vârsta de peste 12 ani, deținătorii acestora fiind nevoiți să le prezinte la ITP anual, precum notează Avocatnet.ro.

Pe de altă parte, mașinile destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, cele folosite ca taxi sau pentru închiriere, precum și cele  pentru școala auto care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri trebuie să treacă ITP-ul la șase luni.

Totodată, mașinile noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente.

Mașinile utilizate pentru transportul de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi și în regim de închiriere se supun primei inspecții tehnice periodice la un an, dar doar dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.

În urma inspecției tehnice, autovehiculele trec de inspecție doar dacă au, cel mult, defecte mici. Dacă însă mașinile sunt identificate la verificări cu defecte majore sau defecte periculoase, mașinile nu trec de inspecție, iar proprietarii sunt nevoiți să le repare în cel mult o lună de zile.