Temeri pe piața muncii: de ce le e frică acestor angajați că pot fi dați afară de roboți cu inteligență artificială
Munca în era digitală înseamnă automatizare și sarcinile repetitive nu mai cad în seama angajaților, ci a roboților. Dar ce se întâmplă atunci când algoritmii din sistemele bazate pe inteligență artificială ajung să facă angajări și concedieri?
Discuția despre roboții vor înlocui anumiți salariați la locul de muncă se poartă deja de câțiva ani. Și multe dintre aceste schimbări s-au produs deja. Sarcinile repetitive și de rutină sunt lăsate acum în mâna roboților. E vorba de mașinării inteligente, care sunt mult mai eficiente decât omul. Și pot lucra chiar și non-stop.
Doar că, pe mai departe, se deschide o altă discuție. Problema a fost semnalată de o organizație sindicală din Marea Britanie, care atrage atenție că sistemele bazate pe inteligență artificială sunt folosite și mai mult la recrutare și nu numai. Asta înseamnă că poți ajunge să fii angajat sau concediat de tehnologia AI, pe baza unor algoritmi.
Și de aici se nasc dezbateri aprinse.
Ar trebui să fie folosită inteligența artificială la angajare sau concediere?
TUC – o organizație de tip sindical din Marea Britanie – atrage atenția că legislația britanică are multe lacune atunci când vine vorba de folosirea sistemelor de inteligență artificială pe piața muncii. Ar fi nevoie, așadar, de protecție suplimentară a angajaților, pentru că aceștia riscă să fie concediați în baza unor algoritmi, scrie BBC.
Sindicatele cer, în acest caz, ca orice decizie de acest fel să fie luată doar după consultarea unei persoane.
”Inteligența artificială ar trebui folosită la muncă pentru a spori productivitatea și pentru a îmbunătăți viața angajaților. Dar e deja folosită pentru a lua decizii majore, care pot schimba viața oamenilor, cum ar fi angajarea sau concedierea” – spune Frances O’Grady, secretar general al TUC.
Sindicaliștii insistă că, în lipsa unei legislații clare, folosirea AI poate duce la discriminare și la tratament preferențial, mai ales pentru cei care nu-s apărați de un sindicat sau lucrează ca freelanceri, în ceea ce se numește gig-economy.
E soarta angajaților în mâna roboților?
Îngrijorările sunt îndreptățite cumva, dacă te uiți la ce se întâmplă pe piața muncii. Multe companii se folosesc de sisteme automatizate pentru diverse activități simple. Uber, spre exemplu, direcționează cursele către șoferii colaboratori cu ajutorul unui computer, iar Amazon folosește sisteme de monitorizare bazate pe inteligență artificială pentru a-și supraveghea lucrătorii din depozite.
Compania lui Jeff Bezos e chiar în mijlocul unui scandal din această cauză – angajații sunt nemulțumiți pe bună dreptate și reclamă faptul că li s-a spus că vor fi dați afară dacă nu se supun noilor reguli.
Multe companii folosesc sisteme similare pentru procesul de angajare, în prima fază. Cu alte cuvinte, până să ajungi să stai față în față cu cineva de la firma la care vrei să te angajezi, CV-ul tău e triat, la pachet cu altele, de un soft specializat în așa ceva. Dacă nu treci de acest filtru, atunci nu mai ai nicio șansă să ajungi să susții un interviu.
Sigur că e vorba de task-uri extrem de simple: vârsta, poate numărul de ani de experiență, studiile candidatului. Dar asta nu înseamnă că aceste sisteme nu pot fi îmbunătățite pe viitor, pentru a se descurca și cu chestiuni mai grele. Și așa s-ar putea ajunge ca cineva să fie concediat doar în baza concluziilor la care ajung algoritmii.
Se pot produce greșeli majore
Se poate, spre exemplu, ca sistemele inteligente de monitorizare să vadă câte minute ai petrecut într-o pauză sau dacă dai randamentul pe care ți-l cere angajatorul. E de ajuns o singură eroare pentru a apărea și o decizie greșită. Pentru că sunt unele nuanțe care nu pot fi sesizate decât de o altă persoană.
E motivul pentru care sindicaliștii britanici cer ca deciziile importante – precum angajarea sau concedierea unei persoane – să fie luate doar de oameni, nu de roboți.
TUC a adus în discuție și recentele acuzații făcute de livratorii de la Uber Eats, care au semnalat faptul că au fost concediați după ce software-ul de recunoaștere facială nu i-a recunoscut. Mulți dintre angajații aflați în această situație aveau rating-uri pozitive și mii de livrări încheiate cu succes. Dar nu s-au putut înregistra pentru a completa un document formal, pentru că softul respectiv nu le-a recunoscut fața.
Uber a negat aceste acuzații și a spus că o persoană reală e întotdeauna implicată în acest proces.
Doar că nu iese fum fără foc. Și discuțiile pe subiect sunt mai mult decât binevenite.
Inteligența artificială e un pas uriaș făcut în tehnologie. Doar că, exact ca-n cazul oricărei tehnologii, dacă nu e folosită corect poate fi extrem de periculoasă. A lăsa decizii extrem de importante în mâna roboților pare, în multe dintre cazuri, ceva greșit.