Țara care poate deveni cel mai mare producător de baterii pentru mașini datorită acestei resurse naturale

de: Ozana Mazilu
29 01. 2021

Toate țările caută modalități diverse de a trece treptat spre utilizarea de mașini electrice. Această țară tocmai face demersuri interesante în acest sens.

Finlanda a început să caute investitori dispuşi să o ajute, în următorii ani, să pună la punct o nouă industrie având în centru producţia de baterii pentru automobilele electrice. Această ţară scandinavă rafinează mai mult de jumătate din cobaltul produs în Europa.

Unul dintre avantajele cheie menţionate de Finlanda în oferta sa către investitori sunt stocurile de minerale necesare pentru producţia acestor baterii, arată un raport al Ministerului Economiei. De asemenea, autorităţile de la Helsinki subliniază preţurile reduse la energie şi apropierea de facilităţile europene de producţie de automobile.

„Accesul Finlandei la unele dintre materiile prime necesare pentru producţia de baterii precum şi oferta abundentă de energie electrică verde pun ţara într-o poziţie fantastică pentru a atrage capacităţi de producţie a celulelor pentru baterii”, susţine James Frith, analist la BloombergNEF.

Potrivit analiştilor de la Bank of America, piaţa mondială a bateriilor pentru automobilele electrice ar urma să înregistreze un ritm mediu de creştere de 52% pe an până în 2025. Acesta ar fi anul când cererea va depăşi capacitatea, iar piaţa totală ar putea ajunge la 247 de miliarde de dolari în 2030.

Pentru moment, Finlanda nu are expertiză în producţia de celule pentru baterii şi este în urma unor rivali europeni, precum ţara vecină Suedia, unde uzina de baterii a companiei Northvolt AB ar urma să demareze producţia la finalul acestui an.

Finlanda nu are în prezent astfel de facilităţi de producţie. În raportul Ministerului Economiei se precizează că la nivel global există o competiţie acerbă pentru muncitori calificaţi iar construcţia unei facilităţi de producţie a celulelor pentru baterii costă „mai multe miliarde de euro”.

Deocamdată, companii ca Tesla, Volkswagen, General Motors sau Toyota investesc enorm fie ca să descopere o tehnologie nouă pentru baterii, fie să le facă mai eficiente pe cele din prezent. Până la o reușită decisivă totul stă în timpul de încărcare: cu cât mai scurt, cu atât e un avantaj mai mare pentru acel producător.