Schimbarea radicală la Uber, pentru prima oară: ce se întâmplă cu șoferii, peste noapte

de: Alexandru Puiu
17 03. 2021

De câțiva ani, șoferii de Uber au încercat să obțină mai multe drepturi din partea companiei americane. Inevitabilul s-a întâmplat în Marea Britanie, dar s-ar putea să ajungă și în România.

La fel ca multe alte companii, Uber nu a trecut printr-o perioadă foarte bună în pandemie. Nu a ajutat nici faptul că șoferii au fost foarte dezamăgiți de modul în care îi tratează compania și au organizat mai multe proteste, în diverse colțuri de pe mapamond. În final, gigantul a cedat presiunilor din piață.

Uber va acorda șoferilor britanici statutul de lucrători salariați, cu salariu minim și concediu plătit, o premieră mondială pentru compania americană și o întrerupere a modelului platformelor digitale din Regatul Unit, potrivit AFP.

Anunțul a fost o surpriză foarte plăcută pentru cei care și-au dedicat viața serviciului de ridesharing și, din primele informații, se pare că va face viața mai ușoară tuturor celor peste 70.000 de șoferi din Marea Britanie. Aceștia se vor bucura de noile beneficii începând de astăzi, 17 martie 2021.

Decizia Uber nu a venit însă ușor, ci este o consecință a unui proces de la Curtea Supremă britanică. În acel context s-a decis că șoferii Uber pot fi considerați drept angajați. Pe 19 februarie, cel mai înalt tribunal din stat a stabilit, într-o decizie foarte așteptată, că șoferii Uber pot fi considerați angajați, respingând recursul gigantului american, al cărui model de afaceri în Regatul Unit suferă la această oră modificări importante, potrivit AFP. Decizia a fost unanimă împotriva Uber.

Decizia curții se traduce prin faptul că șoferii Uber ar trebui să aibă dreptul, spre exemplu, la un salariu minim sau la concedii plătite. Decizia ar putea de asemenea să aibă efectul unui bulgăre de zăpadă pentru ansamblul platformelor digitale, atât în Regat, cât și la nivel global. Curtea Supremă a ajuns să fie implicată în acest caz, după ce Uber a pierdut doar procese pe acest subiect în 2017 și 2018.

Justiția locală a dat dreptate de fiecare dată unui grup de 20 de șoferi Uber care estimau că aveau dreptul la un statut de angajat, ținând cont de timpul lucrat și de controlul exercitat de companie asupra lor, spre exemplu, prin sistemul de evaluare.