Schimbarea majoră produsă în ultimul an se vede direct în joburile dorite de români

de: Mădălina Bahrim
20 04. 2021

Pandemia de coronavirus și-a pus amprenta și asupra pieței muncii din țara noastră. Experții în HR remarcă o schimbare de comportament semnificativă în rândul candidaților care își caută un loc de muncă în această perioadă, arată cele mai recente date ale unei analize eJobs.

Românii nu mai vor să lucreze în regim freelancing

Pandemia le-a consolidat românilor nevoia de siguranță financiară. Nu se mai caută atât de mult proiectele în regim freelancing, ce adesea presupun venituri oscilante și colaborări pe termen scurt. Joburile full time din companiile mari sunt ceea ce își doresc acum candidații români.

Pe primul trimestru din 2021, doar 0,3% din totalul aplicărilor au fost făcute pentru joburile în sistem freelancing sau project based, în timp ce 11,5% au mers către joburile part time. Este pentru prima dată, după mulți ani de creștere a sectorului freelancing, când există atât de puțin interes din partea candidaților pentru această nișă a pieței muncii. În schimb, 86,7% dintre aplicări au vizat joburile full time.

Din cauza nesiguranței provocate de pandemia de coronavirus și a restricțiilor de circulație, au scăzut aplicările și pentru joburile din afara granițelor țării. Se inregistrează cel mai scăzut nivel al ultimilor ani în ceea ce privește intenția de a pleca la muncă în străinătate.

Românii caută companii mari, joburi și venituri stabile, dar și perspective de dezvoltare profesională

Potrivit analizei, românii își caută acum locuri de muncă stabile, în companii mari, care le oferă perspective de dezvoltare. Până la începutul lui 2020, tinerii, în special, erau foarte atrași de ideea de freelancing și de libertatea care vine odată cu acest stil de lucru.

Marketingul, media, contabilitatea ori IT-ul erau domenii predilecte pentru freelancing, însă de mai bine de un an lucrurile arată complet diferit. Cele mai căutate sunt joburile care promit stabilitate și oportunități de creștere pe termen lung. În ceea ce-i privește pe candidați, asta se traduce printr-un interes din ce în ce mai firav față de ideea de freelancing, iar în privința angajaților printr-o scădere uriașă a ratei de fluctuație din companii.

Mai mult decât atât, candidații se orientează în funcție de domeniile care au trecut testul pandemiei. Domeniile care au rezistat cel mai bine în fața provocărilor crizei sanitare sunt cele mai căutate de candiații români, pentru că acestea le inspiră încredere și pentru potențiale viitoare momente dificile.