Românii încep să primească facturile reduse la gaz, dar vin la pachet cu un avertisment important: la ce să fii atent

de: Alexandru Puiu
02 12. 2021

De la 1 noiembrie 2021 au intrat în vigoare mai multe reduceri de preț și compensații la facturile de gaze naturale. Deși autoritățile s-au mișcat foarte lent cu normele de aplicare ale legilor legate de acea inițiativă, un alt aspect este și mai important.

Engie este cel mai mare furnizor de gaze naturale pentru populația din România și tocmai a emis niște informări adresate clienților companiei. Documentele respective atrag atenția asupra a două aspecte importante. În primul rând, se insistă asupra faptului că reducerile vor rămâne în vigoare până la finele iernii. În al doilea rând, se atrage atenția asupra unor costuri suplimentare semnificative care s-ar putea să apară printr-o factură de regularizare emisă la finalul perioadei de compensări.

Ca o notă de subsol importantă, deși avertismentul a fost emis de Engie, particularitățile formulate în document sunt valabile în cazul tuturor furnizorilor de gaze naturale din România. Întâmplarea face că unii operatori de utilități din țară s-ar putea să fie mai lenți în a-și informa clienții.

Cum scade factura la gaze naturale

În perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022, prețul final al gazelor naturale plătit de populație, indiferent de consum, este plafonat la 0,37 lei/kWh. Deci, chiar dacă acum ai un preț de contract mai mare, vei plăti doar 0,37 lei/kWh, până la 31 martie. În acest sens, nu trebuie să faci absolut nimic, prețul va veni plafonat automat, pe factură.

Această plafonare mai este însă însoțită și de o compensare a facturilor care vine la pachet cu câteva chițibușuri, în aceeași perioadă, noiembrie – martie. Reducerea este de până 33% din prețul gazului-marfă din factură (fără tarife de rețea și taxe). În schimb, nu se compensează valori sub 0,125 lei/kWh de gaz. În mod evident, reducerea este substanțială dacă ai un preț de contract mai mare, dar trebuie să ai în vedere un aspect important.

Ea se acordă doar în limita unui consum lunar. Acest consum nu trebuie să depășească 10,6 MWh în toată perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022, alocat în tranşe lunare, plus maximum 10%. Defalcat pe lunile incluse în perioada de compensare, discutăm de 154 metri cubi – 1.649 kWh în noiembrie 2021, 231 metri cubi – 2405 kWh în decembrie, 264 metri cubi – 2763 kWh în ianuarie, 231 metri cubi – 2512 kWh în februarie, 220 metri cubi – 2330 kWh în martie. Ca succesiune de evenimente, întâi se acordă plafonarea, cupă care compensare se calculează la prețul plafonat.

Care este problema, de unde vine avertismentul

Pornind de la particularitățile tehnice detaliate mai sus, Engie a emis un avertisment legate de factura de la regularizare care va veni la finalul perioade de compensare/plafonare. Cu alte cuvinte, dacă nu îți monitorizezi atent consumul, s-ar putea să plătești o sumă fabuloasă după o iarnă relativ relaxată.

“IMPORTANT: Îţi recomandăm să fii atent la consumul de energie din perioada aplicării schemei de compensare, mai precis 1 noiembrie – 31 martie 2022. La final, odată cu încetarea schemei de compensare, va fi emisă o factură de regularizare în baza indexului primit de la operatorul sistemului de distribuţie. Această factură va conţine, după caz, şi o recuperare a sumelor acordate dacă se constată că limita de consum a fost depăşită, nefiind astfel respectate condiţiile de acordare a compensaţiei.

Schema de compensare se aplică de la 1 noiembrie 2021 şi va fi vizibilă în facturile ENGIE emise începând cu luna decembrie întrucât acestea vor reprezenta în special consumul aferent lunii noiembrie”, spune Engie.

“Dacă într-o lună din perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022 nu îndeplineşti condiţiile necesare de consum, în luna respectivă nu vei beneficia de compensarea facturii. În ceea ce priveşte regularizările de consum, acestea se fac ca şi până acum, iar suplimentar, se va mai face o regularizare după 31 martie 2022 conform prevederilor din OUG 118/2021”, au mai atras atenția oficialii companiei.