Cum lovește Apple fix în fabrica de făcut bani a Facebook: schimbările care te-ar apăra de politica lui Zuckerberg

de: Ciprian Ioana
02 02. 2021

Apple a anunțat ceva schimbări pentru iOS 14, unele care, teoretic, au rolul de a-ți asigura mai multă confidențialitate. Numai că asta lovește fix în motorul de business al Facebook.

În cazul giganților digitali ca Facebook, modelul de business e simplu: monetizează de pe urma datelor utilizatorilor, pe care le tranzacționează, mai mult sau mai puțin la vedere. Nu doar compania lui Mark Zuckerberg face asta, ci și alți giganții din această zonă precum Google, Amazon sau chinezii de la ByteDance care dețin TikTok.

Doar că Facebook e în prim-plan pentru că are un număr mare de utilizatori și a captat atenția cu mai multe scandaluri nedorite. Pentru că discuțiile în jurul datelor personale sunt aprinse în spațiul public, Apple a decis să vină cu ceva schimbări în update-ul de la iOS 14.

Unele care, la prima vedere, pot lovi din plin motorul de business al Facebook.

Ce schimbări pregătește Apple

Noile schimbări de la Apple vor intra în vigoare chiar în acest trimestru. Mecanismul e unul simplu și are legătură cu reclamele personalizate. Numai că Apple nu le va mai permite aplicațiilor să aibă acces la datele tale personale decât dacă tu îți dai acordul pentru așa ceva. Funcția de tracking, așadar, va funcționa doar dacă tu ai menționat explicit așa ceva.

Noile modificări sunt cuprinse în update-ul pregătit la iOS 14.

Efectul direct e unul negativ pentru Facebook. Asta pentru că rețeaua de socializare se folosește de datele personale adunate de diverse aplicații pentru a afla totul despre utilizatorii săi. În acest fel, le poate oferi reclame țintite și bine targetate, reclame de pe urma cărora încasează bani de la companii.

De ce are de suferit Facebook

Facebook deține, pe lângă rețeaua de socializare, și alte două aplicații extrem de cunoscute – e vorba de Instagram și WhatsApp. Compania lui Mark Zuckerberg a avertizat deja asupra faptului că noile schimbări anunțate de Apple vin cu riscuri la adresa propriului business.

Reprezentanții companiai vorbeau la modul general, dar e clar unde e nemulțumirea.

„Noile reguli pentru iOS 14 al Apple vor avea un impact negativ asupra multor întreprinderi mici care se luptă să rămână pe linia de plutire într-un internet gratuit, pe care ne bazăm cu toții mai mult decât oricând”, spunea recent Dan Levy, vicepreședinte Facebook pe partea de ads.

Cum spuneam, nu doar Facebook e sub presiune, ci și Instagram, o altă aplicație pe care circulă o serie de reclame țintite. Odată cu modificările aduse de Apple, publicitarii nu mai pot măsura succesul campaniilor lor de pe rețelele de socializare – în cazul celor cu iPhone, care nu-și dau consimțământul să fie urmăriți, nu mai poate fi cunoscut numărul celor care văd sau deschid o reclamă.

Panică în birourile lui Zuckerberg

Impactul asupra afacerilor Facebook, care a avut anul trecut venituri de 86 de miliarde de dolari, poate fi semnificativ. Analiștii estimează că veniturile Facebook vor fi lovite în al doilea trimestru și că declinul ar putea fi de aproximativ 7 procente, scrie WSJ.

Peste tot acest tablou mai plutește și riscul unei reglementări mai dure din partea organismelor și instituțiilor cu atribuții în domeniu. Facebook a trecut, e adevărat, prin multe scandaluri și a reușit să stea în picioare. Doar că asta nu poate dura la infinit.

Datele arată că mai bine de 85.000 de aplicații care se regăsesc în magazinul Apple au instalate codul care permite Facebook să vadă ce fac utilizatorii în acele aplicații, ce caută, ce cumpără și ce interese au.

În lume sunt active undeva la un miliard de telefoane iPhone. E lesne de ce Facebook tremură din cauza noilor politici de confidențialitate introduse de compania lui Tim Cook.

Nimeni nu putea să o spună mai bine decât directorul financiar al Facebook – Dave Wehner.

”Continuăm să întâmpinăm un grad sporit de nesiguranță în timp ce ne străduim să învingem curentele din 2021. Ne așteptăm, de asemenea să întâmpinăm mai multe probleme legate de personalizarea reclamelor în 2021. Asta include impactul schimbărilor pe platforme, mai ales în iOS 14, dar și schimbările legislative”, a spus acesta.

Aproximativ 3,3 miliarde de oameni din toată lumea folosesc cel puțin una dintre aplicațiile deținute de Mark Zuckerberg: Facebook, WhatsApp sau Instagram