Producătorii auto atrag atenția: cea mai nouă problemă a stațiilor de încărcare electrice

de: Andrei Tilimpea
15 11. 2021

Constructorii auto grupați în ACEA atrag atenția asupra deficiențelor infrastructurii de încărcare.

Asociația Producătorilor de Automobile Europeni a atras atenția că modul în care oficialii de la Bruxelles văd electrificarea transportului este deficitar.

Conform ACEA, în timp ce companiile auto sunt forțate să crească ritmul de dezvoltare a automobilelor electrice, infrastructura de încărcare este cu mult în urmă.

Recent, președintele ACEA, Eric-Mark Huitema, arăta că zece țări din UE, printre care și România, au mai puțin de un punct de încărcare pentru 100 km de drum, de asemenea, a explicat de ce programul european „Fit for 55” este extrem de greu de implementat

Mai nou, datele ACEA arată că rețeaua de încărcare pentru mașini electrice nu este doar insuficientă, ci și neperformantă. Raportul ACEA, prezentat tocmai pentru că în această perioadă guvernele din Uniunea Europeană se pregătesc să prezinte modul de implementare al „Alternative Fuels Infrastructure Regulation”, parte a „Fit for 55”, demonstrează clar problemele actualei rețele de încărcare pentru mașini electrice.

Rețeaua nu este performantă

„Din aproximativ 225.000 de puncte de încărcare existente la nivelul UE, doar 25.000 sunt potrivite pentru încărcare rapidă. Cu alte cuvinte, doar unul din nouă puncte de încărcare este rapid, cu o capacitate de peste 22 kW. Punctele de încărcare rămase, cu o capacitate de 22 kW sau mai puțin, includ multe prize cu capacitate redusă”, menționează oficialii ACEA.

Încărcarea unei mașini electrice folosind una dintre aceste 200.000 de prize neperformante poate dura chiar și o noapte întreagă în timp ce utilizarea unui încărcător rapid poate reduce timpul de așteptare la mai puțin de o oră. În ciuda beneficiilor, punctele rapide de încărcare reprezintă doar 11% din infrastructura totală europeană.

În privința României, datele ACEA arată că țara deține, în total, doar 176 de puncte de încărcare rapide și 317 cu puteri egale sau mai mici de 22 kW. Este important de observat că datele ACEA nu sunt deloc asemănătoare cu cele disponibile în România. De altfel, o analiză a Asociaţiei Energia Inteligentă menționează 782 de puncte.

„Pentru a convinge cât mai mulți cetățeni să apeleze la electricitate trebuie să eliminăm toate problemele asociate cu încărcarea. Oamenii trebuie să vadă încărcătoarele pe traseul lor zilnic, iar aceste puncte trebuie să fie rapid și ușor de utilizat” declară directorul general ACEA, Eric-Mark Huitema.