Prețuri mai mari la biletele de avion? Planul Comisiei Europene care ar putea scumpi călătoriile

de: Ciprian Ioana
05 07. 2021

Comisia Europeană vine cu un plan care ar putea scumpi semnificativ biletele de avion.

Oficialii Comisiei Europene au gândit un proiect care are rolul de a reduce poluarea, dar asta s-ar putea traduce în costuri mai mari pentru consumatori. Concret, e vorba de impunerea unei taxe minime de poluare pentru avioane. Propunerile vor fi prezentate pe 14 iulie.

Reforma în domeniul energiei prevede, între altele, respectarea unei ținte de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030, față de nivelurile din 1990.

Bilete de avion mai scumpe

Proiectul, totuși, prevede o mențiune importantă: această scutire ”nu este coerentă cu provocările și politicile climatice actuale”, se menționează în document, care adăugă că normele fiscale ale UE promovează combustibilii fosili peste sursele de energie ecologică și au nevoie de rescriere pentru a susține obiectivele climatice ale blocului european.

CE urmărește impunerea unui nivel minim de impozitare la nivelul UE pentru produsele energetice furnizate drept combustibili pentru aeronavele care efectuează zboruri în UE. Din 2023, rata minimă de impozitare pentru combustibilul pentru aviație ar începe de la zero și va crește treptat pe o perioadă de 10 ani, până la impunerea unei taxe complete.

Proiectul nu menționează care va fi nivelul final al taxei, ceea ce lasă loc de multe interpretări. Mai mult, consensul va fi greu de obținut.

Asta pentru că modificarea cotelor de impozitare din UE necesită aprobarea unanimă din partea celor 27 de țări din UE, ceea ce înseamnă că un singur stat le-ar putea respinge prin veto. Țările UE sunt responsabile de stabilirea impozitelor naționale, dar Bruxelles-ul poate stabili cote minime la nivelul blocului comunitar.

Taxele se vor baza pe conținutul energetic al combustibilului și pe performanța de mediu, ceea ce înseamnă că combustibilii poluanți ar deveni mai scumpi. Scopul este de a încuraja companiile aeriene să înceapă trecerea la combustibili durabili, cum ar fi e-kerosenul, pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră.

Utilizarea unor astfel de combustibili a fost îngreunată de costurile ridicate și reprezintă mai puțin de 1% din consumul de combustibil european pentru avioane. Totul s-ar putea traduce, cum spuneam, în costuri mai mari pentru cei care călătoresc cu avionul.