Munca de la distanță, un beneficiu pentru angajatori, un stres enorm pentru angajați: ce spun cercetătorii

de: Alexandru Puiu
24 11. 2021

La aproape doi ani după ce foarte mulți oameni au început să lucreze de acasă, cercetătorii au început să-și formeze o opinie clară legată de beneficiile și deficitele desprinse din telemuncă. În mod previzibil, acest mod de lucru este departe de a fi doar lapte și miere.

Majoritatea companiilor care au apelat la implementarea telemuncii au reușit, cel puțin pe termen scurt, să-și sporească productivitatea peste obiectivele stabilite. În mod regretabil, însă, încrederea angajaților în angajatori a scăzut. Printre posibilele explicații se numără burnout-ul sau fenomenul de epuizare. Prea puțini sunt cei care au reușit să echilibreze viața personală cu volumul de muncă, conform sondajului Future of Work and Skills realizate de PwC.

Telemuncă, o sursă majoră de probleme

Aproximativ 60% dintre participanții la analiza PwC au confirmat faptul că organizația din care fac parte a avut rezultate mai bune față de obiectivele de performanță și de productivitate ale angajaților stabilite pe ultimul an. Doar 4% au avut performanțe semnificativ mai slabe.

De partea cealaltă a ecuației, încrederea angajaților a scăzut însă. Doar 31% dintre directorii generali şi de resurse umane intervievaţi arătând ferm că în organizaţia lor există un nivel ridicat de încredere între angajaţi şi managerii lor direcţi. Cea mai tristă este însă o altă concluzie. Aproape trei sferturi, 74%, dintre respondenți nu cred că pot gestiona eficient echilibrul dintre volumul de muncă și timpul personal. De aici vine și burnout-ul sau epuizarea, fenomenul devenit în sine o pandemie recunoscută de Organizația Mondială a Sănătății, motiv pentru care, angajaţii obosiţi şi anxioşi îşi dau demisia de la locurile de muncă în număr record în întreaga lume.

„Menţinerea şi chiar creşterea productivităţii angajaţilor de la apariţia pandemiei, în condiţiile muncii de la distanţă, a surprins pozitiv organizaţiile care aveau iniţial aşteptări pesimiste. Însă, pe măsură ce timpul a trecut, noul mod de lucru începe să arate şi neajunsurile. Dificultatea de a gestiona în paralel munca şi responsabilităţile familiale, de exemplu, lipsa interacţiunii faţă în faţă cu colegii, incertitudinea socială generată de pandemie sunt doar câţiva factori care explică valul de demisii la nivel global şi ataşamentul tot mai scăzut faţă de angajatori. Este încurajator faptul că, în sondajul actual, aproape 40% dintre lideri au spus că încrederea dintre angajaţi şi managerii lor direcţi este foarte importantă. Companiile trebuie să găsească un echilibru între modul de lucru şi sănătatea oamenilor având o abordare bazată pe date pentru a înţelege şi a preveni motivele care au diminuat capacitatea de retenţie a angajaţilor”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC Romania.