Hackerii au lăsat-o fără 40.000 de euro într-o singură zi: la ce bancă avea cont românca

de: Alexandru Puiu
25 10. 2021

Un trend îngrijorător începe să se contureze în România când vine vorba de furtul banilor de pe card. O a treia persoană a pierdut o sumă fabuloasă în mai puțin de 24 de ore, iar bani se pare că au plecat în America. Este improbabil să mai poată fi recuperați.

Conform datelor obținute de Ziarul de Iași, o a treia persoană din România a pierdut o sumă foarte mare de bani, după ce un hacker i-a preluat controlul cardului Mastercard. Printr-o succesiune de tranzacții dubioase, 24 de ore au fost suficiente pentru ca românca să rămână fără 40.000 de euro din cont. Partea cea mai îngrijorătoare este că, din primele informații, păgubite stăpânește destul de bine cunoștințele informatice și particularitățile interacțiunii cu aplicațiile bancare.

După doi păgubiți de la ING, acum a fost vorba de Raiffeisen Bank

Aceeași publicație citată menționează că femeia din Iași s-a plâns oficialilor Raiffeisen că i-au plecat 40.000 de euro din cont, dar nu au ajutat la nimic. A doua zi, a rămas și fără 3200 de lei pe cardul de cumpărături. În opinia băncii, problema pleacă de la faptul că păgubita a oferit hackerului, din neatenție, date de acces la aplicația bancară. În plus, din cauza clauzelor Mastercard, nu a putut opri virarea banilor spre contul hackerului. Se pare totuși că, până la urmă, Raiffeisen a reușit recuperare unei părți din suma de bani pierdută.

Toți banii s-au dus într-un singur cont, iar frauda a început prin apeluri telefonice din America. În cazul celor trei persoane de sex feminin fraudate, două cliente ING și una de la Raiffeisen, ziua a început cu un val masiv de apeluri telefonice.

“La data de 9 iulie am primit aproximativ 400 de apeluri SUA de pe un număr de telefon. Am blocat acest număr, însă vedeam apelurile în continuare. În timp ce foloseam aplicaţia Raiffeisen, în jurul orei 9, pe telefonul meu a apărut un mesaj de la Raiffeisen în care mi se spunea că mi s-a aprobat solicitarea de Smart Token de pe un iPhone 7. Am încercat să intru în aplicaţie, dar nu am reuşit cu paşii cunoscuţi. Aplicaţia spunea că site-ul băncii nu funcţionează. Apoi am sunat la Raiffeisen şi am solicitat trecerea Smart Token-ului pe telefonul meu Samsung. Odată cu trecerea aplicaţiei pe Samsung, apelurile din SUA au încetat. Şi am primit de la bancă, pe mailul de corespondenţă cu banca, un mail de control în care mă înştiinţa că, dacă vreau trecerea pe smartphone, trebuie să introduc codul de aplicaţie, însă în primul rând nu am primit. Astfel, pe data de 9 iulie, în contul meu au fost făcute mai multe tranzacţii, fără autorizarea mea. S-a efectuat schimbul valutar din contul meu de economii pentru peste 40.000 de euro. Şi toate plătite către un cont unic”, a scris femeia reprezentanţilor băncii Raiffeisen, cu un lux de amănunte.

Banii nu i-au dispărut toți dintr-un foc, ci prin intermediul unor sume mici, ca și cum hackerul făcea cumpărături cu cardul ei. “Referitor la aspectele sesizate, în urma verificărilor vă comunicăm faptul că tranzacţiile menţionate au fost efectuate prin înrolarea datelor cardului într-un portofel electronic Apple Pay. Pentru autentificarea datelor cardului în portofelul electronic este utilizată o parolă transmisă de către bancă către numărul de telefon declarat băncii. Conform condiţiilor bancare, clientul este răspunzător de siguranţa cardului şi a datelor acestuia şi este obligat să nu le ofere altor persoane. De asemenea, având în vedere că tranzacţiile sunt securizate prin introducerea parolei de înrolare, potrivit regulamentului Mastercard, nu are drept de dispută bancară, iar un refuz la plată iniţiat în acest sens de către bancă ar fi respins automat de către Mastercard”, au răspuns cei de la Raiffeisen.

Cazurile sunt similare cu cele suferite în ultimele săptămâni de o profesoară care a pierdut 35.000 de euro din contul de economii și o contabilă căreia i-au dispărut 30.000 de lei. Ambele erau cliente ING, iar poziția băncii au fost că banii au dispărut din neatenția lor.