Elicopterul NASA de pe Marte are o piesă surpriză fabricată acum un secol. La ce e folosită, de fapt?

de: Mădălina Bahrim
25 03. 2021

NASA plănuiește ca, pe 8 aprilie, elicopterul Ingenuity Mars să facă prima încercare de zbor controlat al unei aeronave pe altă planetă.

„Când rover-ul Sojourner al NASA a aterizat pe Marte în 1997, a dovedit că mersul pe Planeta Roșie era posibil și ne-a redefinit complet abordarea față de modul în care explorăm Marte. În mod similar, vrem să aflăm despre potențialul noului nostru dispozitiv pentru viitorul cercetării științifice ”, a declarat Lori Glaze, directorul Diviziei de Științe Planetare de la sediul NASA.

„Numit în mod adecvat (n.r – Ingenuity), «ingeniozitatea» este o demonstrație tehnologică care își propune să fie primul zbor cu motor pe o altă lume și, dacă va avea succes, ar putea să ne extindă și mai mult orizontul și să extindă domeniul de aplicare a ceea ce este posibil cu explorarea pe Marte”, a mai spus oficialul NASA.

Pe 17 decembrie 1903, Orville Wright s-a ridicat de la sol într-un avion. În acea zi, frații Wright au executat patru zboruri, fiecare mai lung decât primul (aproape 36 de metri parcurși în 12 secunde)

Zborul elicopterului pe Marte e important, e o premieră. În acest sens, NASA a montat o bucată de țesătură pe elicopter. De ce e importantă? Pentru că e o bucată din aripa avionului folosit de frații Wright ca să arate că omul poate zbura într-un aparat mai greu decât aerul.

Demersul fraților Wright a pornit în 1901. Acum, pe 8 aprilie 2021, NASA mamrchează o nouă premieră: primul aparat mai greu decât aerul care va zbura pe-o planetă diferită de Pământ.

Zborul controlat pe Marte este mult mai dificil decât am crede

Planeta Roșie are o gravitație semnificativă (aproximativ o treime din cea a Pământului), dar atmosfera sa este doar 1% la fel de densă ca cea a Pământului la suprafață.

În timpul zilei marțiene, suprafața planetei primește doar aproximativ jumătate din cantitatea de energie solară care ajunge pe Pământ în timpul zilei, iar temperaturile nocturne pot scădea până la minus 130 grade Fahrenheit (minus 90 grade Celsius), ceea ce poate duce la înghețarea și spargerea componentelor electrice neprotejate.

De asemenea, elicopterul trebuie să fie mic și ușor, pentru a încăpea în interiorul roverului Perseverance. Sistemul său de a face față nopților geroase, dar și de a se realimenta a fost testat și retestat în camerele de vid și în laboratoarele de testare ale Jet Propulsion Laboratory din California de Sud.

„Fiecare pas pe care l-am făcut de când a început această călătorie în urmă cu șase ani a fost un teritoriu neexplorat în istoria aeronavelor”, a declarat Bob Balaram, inginer șef Marș Helicopter la JPL.

Misiunea rotorcraft-ului este programată să dureze 31 de zile pe Pământ, dar prima noapte poate fi cea mai critică. Provocarea cea mai mare, spune Balaram, este ca elicopterul să reziste primei nopți pe Marte, fără protecția rover-ului.

Elicopterul de 4 kilograme (1,8 kilograme) este o demonstrație tehnologică, un experiment care ar putea arăta dacă acest tip de zbor este chiar posibil în condițiile dificile de pe Marte.