Cât de pregătită e România pentru educație sexuală în școli: explicațiile ministrului Educației

de: Ciprian Ioana
18 06. 2021

În România se vorbește de ani de zile despre introducerea orelor de educație sexuală în școli. De la vorbe la fapte, însă, e cale lungă.

România face pași timizi în direcția introducerii orelor de educație sexuală în școli. Se fac dezbateri, se aruncă păreri pro și contra, dar nimeni nu pare să-și asume direct un astfel de proiect de lege. Presiuni sunt din ambele părți.

Pe de-o parte, există organizațiile civice care insistă că asemenea informații i-ar ajuta pe cei mici să înțeleagă mai bine lumea din jurul lor și ar reduce, între altele, rata avorturilor în rândul minorelor.  S-ar reduce, de asemenea, și incidența bolilor cu transmitere sexuală.

De cealaltă parte, Biserica și alte organizații de profil se arată reticente.

În dezbatere a intervenit acum și ministrul Educației.

Ce spune ministrul Educației despre educație sexuală

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, este de părere că problema generată de legea educaţiei sanitare poate fi tranşată „cu înţelepciune şi cunoscând realităţile”. Oficialul a dat exemplu comunităţile în care părinţii şi copiii ajung să locuiască într-o singură cameră şi unde lacunele privind educaţia sexuală apar atât la minori, cât şi la adulţi.

„Se poate tranşa cu înţelepciune şi cunoscând, mai cu seamă, realităţile. Am primit înainte să intru în emisiune un mesaj de la o învăţătoare din Sibiu, care îmi spunea cam cum se întâmplă lucrurile în realitate în acel mediu în care mai toţi elevii pe care îi are dorm în aceeaşi cameră cu părinţii, cu fraţii lor. (…) Acolo avem într-adevăr acele mame extrem de tinere, acolo avem o lipsă de educaţie sexuală atât la nivelul elevilor, dar şi la nivelul părinţilor, pentru că, am spus, strategia aceea de educaţie parentală, lansată în anul 2018, era binevenită, nu ştiu de ce am oprit-o”, a declarat joi seara ministrul Educaţiei, la postul B1 TV.

Vorbe și puține fapte

Ministrul a adăugat că este familiarizat cu programa opţionalului de educaţie sanitară, despre care spune că „are toate acele lucruri necesare”, dar că nu este convins că acesta este predat în mod corespunzător.

„Nu are rost să mai încercăm să mascăm lucrurile care sunt evidente, că, am văzut, a venit pandemia, le-a pus în lumina reflectoarelor pe toate acele probleme cronice pe care am încercat să le cosmetizăm şi am văzut dintr-o dată şi mai mult cât de grave sunt. A fost surprinzător chiar şi pentru mine, atunci când am analizat problema şi am ajuns la clasa a XI-a, am zis wow, deci acolo este chiar totul. Doar că este o disciplină opţională, care se numeşte altfel, care este făcută de 3-4-5-6% dintre elevi, optează pentru acea disciplină, şi care nu sunt absolut sigur că se face în toate şcolile aşa cum ar trebui să se facă de către profesori”, a mai spus Sorin Cîmpeanu.