Dioxidul de carbon, transformat în diamante. Procesul uimitor care luptă cu poluarea
Zorile administrației Biden și concentrarea asupra schimbărilor climatice atrag mai multe industrii către o soluție despre care, până de curând, se credea că ar cauza mai multe probleme decât ar merita: îndepărtarea directă a dioxidului de carbon din atmosferă. Și transformarea acestuia în diamante.
Ideea de a colecta CO2 din cer și de a-l transforma în produse valoroase, înainte de supraîncălzi Pământul, este o strategie de marketing bună. Mai ales pentru o industrie care vinde articole prețioase care durează „pentru totdeauna”. Aceasta, pe scurt, descrie comerțul global cu diamante.
Compusă din companii de bijuterii evaluate la aproximativ 76 de miliarde de dolari, industria a suferit o istorie turbulentă de 150 de ani, plină de acuzații de degradare a mediului.
Terenul de vânzare poate fi uimitor. După cum a explicat Ryan Shearman, fondatorul și CEO-ul unei companii din New York, numită Aether, pentru revista Vogue: “Fiecare carat al unui diamant elimină 20 de tone de CO2”. Acesta, a spus el, este mai mult gaz invizibil decât produce o persoană obișnuită într-un an. Odată cu achiziționarea unui diamant de două carate, Shearman a subliniat că „compensați în mod esențial doi ani și jumătate din viață”.
Shearman a explicat într-un interviu pentru E&E News că a dezvoltat un proces în așteptare al brevetului, care poate produce un lot de diamante într-un laborator în patru săptămâni.
Două companii vând diamante fabricate într-un laborator din CO2 care odată înconjura Pământul
Spre deosebire de alte diamante fabricate în laborator, procesul său începe cu CO2 eliminat din aer. Gazul suferă o reacție chimică în care este supus unei presiuni ridicate și la temperaturi extrem de ridicate. Toate acestea sunt create folosind energia solară, eoliană sau hidraulică.
Sau, după cum spune Shearman, „suntem dedicați alchimiei moderne fără precedent de a transforma poluarea aerului în pietre prețioase”.
Aether își vinde diamantele de la începutul anului la prețuri cuprinse între 7.000 de dolari pentru un inel și aproximativ 40.000 de dolari pentru cerceii cu aranjamente din pietre strălucitoare. „Avem o listă de așteptare destul de mare acum”, a spus el.
De asemenea, Aether are un concurent, o companie britanică numită Skydiamond fondată de Dale Vince, un antreprenor și ecologist, care spune că a petrecut cinci ani cercetând cum să facă ceea ce el numește primele „diamante cu impact ecologic zero” din lume.
În 1954, un chimist american, Tracy Hall, a inventat o alternativă la pietrele naturale: primele diamante realizate într-un laborator. A lucrat pentru General Electric Co. și a folosit un reactor combinat cu o presă, pentru a supune carbonul praf la temperaturi și presiuni ridicate. Rezultatul au fost cristalele de diamant realizate în câteva săptămâni. În cele din urmă, a condus la o nouă industrie care fabrica „diamante de laborator” folosind două metode concurente. Ambele au necesitat multă energie.
Mediul înconjurător ar putea deveni mai curat prin acest proces
Climeworks, o companie din Zurich care extrage CO2 din aer folosind căldura reziduală de la incineratorul unui oraș mic, spune că vinde niște gaze către Aether. Potrivit lui Shearman, CO2 este trimis la o instalație din Europa unde este transformat în metan. Acesta este trimis apoi la un reactor din Chicago, unde presiunea și căldura alimentate cu energie regenerabilă îl transformă în diamante.
Climeworks a continuat să facă o afacere din acceptarea donațiilor de CO2 din diverse surse și, contra cost, injectarea acestuia într-o formațiune de rocă lângă o centrală electrică din Islanda. Odată ajuns sub pământ, gazul este amestecat cu apă și se va transforma în piatră în doi ani. Compania construiește o fabrică pilot numită Orca, proiectată pentru a îngropa 4.000 de tone de CO2 în fiecare an.
Până în prezent, peste 3.000 de companii și persoane fizice din 52 de țări au contribuit în schimbul unui certificat din care să rezulte că au stocat permanent CO2 subteran, conform eenews.net.
În ianuarie, De Beers, compania care a fost pionierul exploziei globale a afacerii cu diamante, a cumpărat o reclamă substanțială în The New York Times sugerând că ar putea „reseta” industria, adoptând 12 noi obiective de durabilitate și etică.
Unul dintre obiective este captarea mai multor emisii de CO2. De Beers are un nou program numit „CarbonVault”, care va folosi cantitatea abundentă de roci din minele pe care le deține în jurul Kimberley pentru a stoca CO2. Compania – încă mare, dar nu mai este monopolul de odinioară – a format un nou grup de lucru, pentru a afla cum să folosească „metode fizice, chimice și biologice pentru a accelera” procesul de formare al rocilor. Acesta își propune să aibă „un impact industrial”.