Cum să nu fii păcălit la factura pentru energie electrică în România

de: Mădălina Bahrim
03 05. 2021

Odată cu liberalizarea pieței de energie, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aplicat sancțiuni repetate mai multor furnizori de energie electrică ce încălcau regulamentul pieței.

Unul dintre motivele recente pentru care furnizorii au fost sancționați a vizat nerespectarea prevederilor legale privind frecvența de emitere a facturii și facturarea în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsurare.

Pentru a evita să ajungi într-o astfel de situație, trebuie să știi detaliile legate de facturarea electricității, respectiv la ce intervale se emit facturile și ce consum este luat în calcul la facturare.

Perioada de facturare este lunară și fixă

Potrivit ANRE, perioada de facturare a energiei electrice este lunară, pentru clienții finali alimentați în regim de serviciu universal.

De asemenea, perioada de facturare este fixă. Aceasta nu poate varia de la o luna la alta, notează avocatnet.ro. Pentru a afla perioada de facturare, trebuie să consulți factura, aceasta trebuie să fie stipulată în scris acolo.

ANRE a mai transmis că facturarea consumului de energie electrică se face pe baza comunicării de către client a autocitirii indexului aparatului de măsurare. În cazul în care consumatorul nu transmite indicele la timp, așa cum e prevăzut în factură, facturarea se face în baza convenției de consum, ce este, de cele mai multe ori, anexată la contractul de furnizare a energiei electrice.

În cazul în care aceasta lipsește, facturarea se face pe baza celor mai recente citiri ale contorului, iar în lipsa acestora, pe baza consumului din perioada similară a anului precedent, regularizarea urmând să se facă la prima factură emisă după citirea indexului aparatului de măsurare.

ANRE a aplicat sancțiuni furnizorilor de energie

În aprilie, ANRE a anunțat că a aplicat amenzi contravenționale în valoare de 1.110.000 lei furnizorilor de energie electrică.

În urma finalizării acțiunilor de control, s-au constatat nerespectări ale reglementărilor privind activitatea de furnizare a energiei electrice în contextul liberalizării pieței de energie electrică, și s-au aplicat sancțiuni după cum urmează:

ENEL ENERGIE a fost sancționată cu amendă contravențională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienților;

ENEL ENERGIE MUNTENIA a fost sancționată cu amendă contravențională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienților;

CEZ VÂNZARE a fost sancționată cu amendă contravențională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind frecvența de emitere a facturii și facturarea în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsurare;

E.ON ENERGIE ROMANIA a fost sancționată cu amendă contravențională în valoare de 210.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienților și frecvența de emitere a facturii;

ELECTRICA FURNIZARE a fost sancționată cu amendă contravențională în valoare de 300.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind frecvența de emitere a facturii și facturarea în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsură.