Cum forțează criza achiziția de mașini second-hand: datele care explică situația

de: Ciprian Ioana
27 07. 2021

Peste criza generată de pandemie, în sectorul auto s-a suprapus și criza de semiconductori. Planurile multor producători au fost date peste cap.

Criza de semiconductori i-a făcut pe marii producători să nu-și mai poată onora comenzile. Nu pot livra modelele promise la timp și nu toți clienții au răbdare. În acest context, se remarcă o altă tendință. Piața mașinilor de lux, dar la mâna a doua, începe să crească.

Unii dintre cumpărători nu mai vor să aștepte după modelele noi promise și au început să se orienteze către piața second-hand.

Dacia e doar unul dintre exemple

E drept că Dacia nu oferă modele premium, dar se află în aceeași situație cu toți marii producători care se plâng de penuria de semiconductori. Mulți constructori au ales să livreze clienților, cu acceptul acestora, mașini fără anumite componente mai puțin importante pentru siguranță precum sisteme de navigație sau de confort.

Având în componență semiconductori, acestea urmează a fi instalate ulterior livrării, imediat ce dealerii vor primi de la producător componentele respective.

Dacă în cazul mărcilor de volum o astfel de decizie a susținut, măcar parțial, ritmul livrărilor de vehicule, în cazul mașinilor de lux lucrurile sunt mai complicate, după cum scrie economica.net.

Crește piața de mașini second-hand premium

Clienții unor astfel de mașini pentru care au plătit sume importante nu acceptă livrarea unui produs incomplet, mai ales că modelele premium sunt alese nu doar pentru design și fiabilitate, ci și pentru tehnologia cu care vin echipate la interior.

Unii dintre clienții de mașini de lux nu sunt dispuși să aștepte. Bloomberg dă exemplul unui cuplu de americani – cei doi au decis să-și cumpere câte un Rolls Royce, dar li s-a explicat că trebuie aă aștepte cel puțin șase luni. Așa că s-au orientat către flota second-hand a comerciantului și și-au ales de acolo două modele la mâna a doua.

Conform analiștilor de la Edmunds.com, prețul mașinilor de lux de ocazie s-a majorat în ultimele luni, în medie, cu circa 30%.

Mai mult chiar, Gerry Spahn, șef de comunicare pentru Rolls-Royce North America, a declarat pentru Bloomberg că prin programul Provenance erau vândute în trecut cel mult unu din trei vehicule Rolls-Royce.

„Acum, circa 75% din vânzări se realizează prin acest program”, spune el.

Prin urmare, în America de Nord trei din patru mașini Rolls-Royce vândute în acest an sunt second-hand.