Cum a ratat Guvernul SUA șansa de a ține sub control Google și de ce acum nu se mai poate face nimic
Google e un gigant în zona online. A crescut enorm de la an la an și, în ciuda încercărilor de reglementare prin măsuri mai mult sau mai puțin dure, nimeni nu prea mai poate opri creșterea lui.
Google e o companie născută în Sillicon Valley, care a ajuns să controleze cea mai mare parte din internet prin tot felul de pârghii. Autoritățile n-au știut sau nu și-au dorit să țină sub control creșterea acestei companii-gigant, care a ajuns să acapareze totul. Sistemul de operare Android e prezent pe majoritatea telefoanelor vândute în lume, motorul de căutare e unul dintre cele mai folosite, reclamele din online sunt, în mare parte, tot la grupul Alphabet.
Iar lista e lungă.
Într-o analiză Politico, jurnaliștii arată că foarte puține au fost momentele când legiuitorii chiar puteau face ceva pentru a ține sub control această creștere, care s-a transformat într-o supremație în sensul cel mai pur al cuvântului. Unul dintre ele a fost în ianuarie 2013, când America era condusă de Barack Obama.
Momentul ianuarie 2013
La acel moment, America era condusă de Barack Obama. Președintele SUA le-a cerut instituțiilor de reglementare anti-trust să se uite cu atenție la companie și să vadă dacă nu cumva e nevoie de niște măsuri prin care piața digitală să nu fie controlată doar de Google. Existau o multitudine de semne care indicau că Google se pregătește să monopolizeze totul.
Dar oficialii nu au făcut nimic. Concluzia raportului era că nu e nevoie de o acțiune în justiție sau de măsuri dure. Și, din acel moment, care a reprezentat o șansă reală de a ține gigantul sub control, creșterea și expansiunea au fost inevitabile.
Decizia, evident, i-a pus pe gânduri pe rivalii din domeniu, care n-au avut ce să facă decât să se uite de pe margine cum Google pune stăpânire pe tot ce înseamnă digital: de la internetul clasic până la telefoane și diverse dispozitive nelipsite azi din viețile multora.
Gândire lentă și prea puțin vizionară
FTC – Comisia Federală pentru Comerț din SUA – a petrecut mai bine de 19 luni pentru a investiga Google. Dar se pare că probele, extrem de clare la acest moment, n-au fost suficiente. Nu s-a vrut sau nu s-a putut ținerea sub control, deși era clar că Google are un singur scop: să domine internetul.
Și urma să o facă inclusiv prin metode și practici de business care acum pot fi doar sancționate cu amenzi. Multe dintre ele reprezintă cheltuieli de protocol pentru o companie așa de mare.
Iată ce spuneau, la acea vreme, cei care au investigat compania:
- oficialii au văzut potențial limitat de creștere în zona publicității online – prezentul îți arată fix contrariul
- oficialii se așteptau ca majoritatea căutărilor să aibă loc pe PC-uri – prezentul îți arată că 62% din aceste căutări au loc de pe telefoane și tablete. Aproape toate folosesc, ai ghicit, Google Search
- oficialii au crezut că Microsoft, Amazon și Mozilla vor veni cu alternative de software pentru telefoane – prezentul îți arată că aproape toate telefoanele vândute în SUA rulează Android sau iOS. Google și Apple au creat un duopol pe această zonă, o piață doar a lor, greu de penetrat
Poți spune, așadar, că oficialii americani habar n-aveau ce urmează? Poți spune, dar asta nu-i o scuză pentru gândirea lentă și prea puțin vizionară a celor care ar trebui să facă legi în interesul consumatorilor, nu în detrimentul lor.
Google, drum liber către dominație mondială
Raportul referitor la Google de la acea vreme se întinde pe câteva sute de pagini, iar jurnaliștii Politico arată cum oficialii anti-trust americani au lăsat, de fapt, viitorul internetul în mâna unei singure companii. Dar acele concluzii mai arată ceva.
Documentele ridică mari îndoieli asupra momentului actual, în care, practic, nu s-ar mai putea face nimic. Guvernele, nu numai cel american, se tot bat cu pumnul în piept că vor reglementa giganții digitali precum Google, Facebook, Apple sau Amazon. Dar adevărul e că s-ar putea, de fapt, să nu se mai poată face nimic. Aceste companii conduc în clasamentul veniturilor la nivel mondial.
Și din acea poziție își permit multe și nu mai pot fi nici măcar clătinate de pe poziții. Noul președinte al Americii, Joe Biden, promite să se uite mai atent la aceste aspecte. Dar pârghiile legislative se pot dovedi scobitori pe lângă pilonii mari din fier pe care aceste companii au reușit să-i sudeze de-a lungul anilor în economia mondială.
Nu-i vorba doar de reclame
Google nu a ajuns un gigant doar datorită reclamelor țintite. Știe comportamentul tuturor celor care-i utilizează serviciile și a venit cu algoritmi din ce în ce mai preciși de la an la an. Orice faci pe internet, nu trece neobservat de uriași ca Facebook, Google sau Apple.
E adevărat că veniturile din publicitatea online sunt uriașe pentru grupul Alphabet: mai bine de 180 de miliarde de dolari anual. Cum spuneam, ești monetizat și fără măcar să cumperi propriu-zis un produs. Dacă te duci într-o vacanță la munte, e posibil să fi aflat de această destinație la o simplă căutare pe Google, care ți-a împins în față un hotel care, să zicem, are mai multe review-uri prin propriul serviciu, după cum îți explicam AICI.
Toate acțiunile tale, ce-ți place, ce urmărești, unde mergi, ce cumperi – totul are legătură, sub o formă sau alta, cu ce-ți oferă internetul. Iar la butoane stă, ai ghicit, Google.
Analiza pe larg a celor de la Politico o poți găsi AICI. Rezumatul explicațiilor e, de asemenea, în acest video: