Criza microcipurilor afectează mai puternic ca niciodată vânzările de mașini în Europa
După câteva luni de recuperare, vânzările de autovehicule se deteriorează în Europa, în timp ce, livrările nu se mai compară nici măcar cu rezultatele obținute anul trecut.
Înmatriculările de mașini noi au scăzut cu 18% luna trecută și cu 24% acum două luni față de nivelurile de acum un an, a declarat Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, ACEA.
Vânzările au crescut acum cu doar 13%, mai puțin de jumătate din creșterea procentuală înregistrată la jumătatea anului curent.
Producția auto este suprimată de lipsa globală de semiconductori, iar directorii executivi ai grupului Volkswagen, Daimler și BMW Group au avertizat că această criză va persista până în anul viitor. Și dacă un inventar limitat nu ar fi fost suficient pentru a crește prețurile, acum, producătorii de automobile acordă prioritate modelelor cele mai profitabile, deoarece numărul de vehicule pe care le pot produce este limitat.
„În timp ce pandemia nu s-a terminat în regiune, cea mai mare provocare cu care se confruntă industria este acum lipsa de cipuri auto”, au scris analiștii LMC Automotive într-un raport săptămâna trecută. „Orice redresare semnificativă a cererii, ca urmare a îmbunătățirii contextului economic din regiune, este acum reținut.”
Cifrele din ultimele două luni sunt cele mai grave de la sfârșitul crizei economice din 2013.
Vânzările contează
Acest declin în vânzări a lovit cele mai mari piețe auto din Europa – Germania, Franța, Marea Britanie, Italia și Spania – toate observând scăderi de două cifre în fiecare lună.
Până acum, producătorii de autovehicule au rezistat foarte bine, câștigurile, marjele și fluxurile de numerar, din prima jumătate de an, au fost cele mai mari din istoria industriei, a declarat analistul Bernstein Arndt Ellinghorst.
„Nu este industrie auto amuzantă?”, a scris el.„Cu cât vinde mai puține mașini, cu atât câștigă mai mulți bani.”
Dintre cele cinci mari piețe europene, Spania a înregistrat cel mai prost rezultat, vânzările scăzând cu 29%, urmată de Italia, cu o scădere de 27%. Practic, incertitudinea provocată de pandemie a fost dublată și de criza microcipurilor, a scris Joe Spak, analist la RBC Capital Markets, într-un raport la începutul acestei luni.
În ceea ce îi privește pe producătorii de top, vânzările europene au scăzut cu 14% pentru VW Group, 29% pentru Stellantis și 23% pentru Renault luna trecută. Înregistrările au scăzut cu 38% pentru Daimler și 18% pentru BMW Group.