Circulația pe autostrăzile din România, mai scumpă: cum va fi calculată noua taxă pentru șoferi, va înlocui rovinieta
În România, numărul autostrăzilor nu este foarte mare, dar circulația pe ele va deveni semnificativ mai scumpă, mai ales pentru anumite categorii de șoferi. Argumentul din spatele taxării adiționale a fost formulat de ministrul Fondurilor Europene.
Ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, anunţă că autorităţile intenţionează introducerea unei reforme a taxării transportului de mărfuri pe autostrăzile din România. Noua măsură care are ca scop scăderea gradului de poluare pe termen lung, în vederea accesării de fonduri pentru construirea infrastructurii rutiere prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Acesta din urmă reprezintă motivul pentru care ar trebui să intre în țară aproape 30 de miliarde de euro în următorii ani pe diverse proiecte, începând cu unele care vizează realizarea de autostrăzi.
„În cazul autostrăzilor, da, ni s-a spus că alocarea pe care România a propus-o, de 4 miliarde de euro pentru autostrăzi, este prea mare şi noi am spus: o fi mare, dar noi avem nevoie de aceşti bani, insistăm şi vom respecta planul de verde, pentru că fiecare plan trebuie să aibă 37% din alocare pentru proiecte verzi. Respectăm planul de verde şi punem această alocare mare pentru autostrăzi. (…) Noi am mers pe strategia (…) unor reforme care să justifice aceşti bani de autostrăzi şi de aici vom face o reformă a taxării transportului de mărfuri pentru că, până la urmă, trebuie să avem acest principiu, fiecare plăteşte după câtă marfă transportă şi pe ce distanţă. Acum avem un sistem de roviniete în care toată lumea plăteşte la fel, indiferent cât foloseşte autostrăzile”, a declarat Ghinea luni seară la TVR, potrivit News.ro.
Cu alte cuvinte, rovinietele vor mai utile doar în cazul oamenilor obișnuiți, celor cu mașini mici. Profesioniști care fac transport de marfă, cu camionete, camioane și tiruri au mari șanse să fie încadrați în funcție de cantitatea transportată și să plătească sume semnificativ mai generoase decât o rovinietă. „În acelaşi timp, venim cu reforme, a modului în care taxăm transportul de mărfuri, tocmai pentru a avea o justificare foarte clară, per total vom scădea şi gradul de poluare pe termen lung”, a adăugat ministrul Fondurilor Europene.