Ce este criza containerelor: noua problemă care s-ar putea să ne lase fără cadouri de Crăciun

de: Andrei Tilimpea
19 10. 2021

Criza cu care se confruntă lanțul mondial de aprovizionare a dus la blocarea mai multor porturi din lume. Criza containerelor, așa cum este cunoscută, s-ar putea să fie de lungă durată și ar putea duce în primăvara anului viitor la o explozie a prețurilor mărfurilor din import.

Blocajul apărut în lanțul de aprovizionare riscă să afecteze serios sărbătorile din acest an. Mărfurile ajung mai greu și la prețuri mai mari, iar de vină pentru acestă situație sunt costurile care au explodat în pandemie.

„Am prevăzut o revenire accelerată a economiei, dar nu am prevăzut că va fi atât de puternică, încât va crea aceste probleme în aprovizionare”, recunoaște Jes Staley, director executiv la Barclays.

Opinia unui comandant român

Este un blocaj „istoric”, spune Tiberiu Miclea, comandat de navă, care consideră că „este puțin spus istoric”. Este o premieră mondială.

„Chiar mă uitam ieri pe știrile pe care le primim noi. În zona Hong Kong erau peste 270 de nave, din care 100 și ceva ancorate. Ca să fie tacâmul complet, acest blocaj care există deja a fost amplificat de taifunul care a trecut prin acea zonă și a provocat întârzieri de la Singapore până la Shanghai”, a declarat acesta.

„Am fost pe nave-container 17 ani și pot să vă spun că situația cea mai dramatică este în momentul de față în Los Angeles, San Francisco, probabil și celelalte porturi. Ca să înțelegeți, să facem o analogie a aceastei linii de navigație transoceanice din China-Hong Kong-Shenzen-Shanghai-Los Angeles-San Francisco cu o linie de autobuze, să zicem Piața Unirii-Piața Universității-Piața Presei Libere-Mall Băneasa. La fiecare 15 minute, să zicem că un autobuz ar trebui să oprească în fiecare din aceste stații. În momentul în care la Băneasa pasagerii – adică containerele – nu se mai pot da jos din autobuz, pentru că nu există niște ghizi care să-i ia de acolo, să-i ducă la magazinele unde au treabă – ghizii aceștia să zicem că sunt șoferii de camioane -, autobuzul următor mă ajunge din urmă, pasagerii nu mai pot să coboare pentru că nu mai este spațiu în fața mallului, ajunge și celălalt autobuz, stau pe loc cu ușile închise. Toate aceste autobuze, adică navele-container care stau cu marfa la bord în larg, la ancoră, în Los Angeles și-n alte porturi, generează costuri suplimentare, blocaje, pentru că este un loc limitat unde poți să depozitezi containerele, nu ai șoferi de camioane care să le ducă din port să se elibereze spațiu, toate acestea generează costuri”, a explicat comandantul.

Întrebat despre Crăciun, comandantul Tiberiu Miclea a spus „dacă n-ați făcut-o, vă sfătuiesc să vă scoateți cardul de credit, fugiți la bancomat și la shopping, pentru că de Crăciun s-ar putea să vă întoarceți cu mâna goală”.