Ce e DAC 7, directiva UE care vizează direct magazine online ca eMAG și alții

de: Ciprian Ioana
13 05. 2021

De la Bruxelles a fost adoptată o nouă directivă europeană, care are impact direct în comerțul online. Sunt vizate platformele de e-commerce precum eMAG.

DAC 7 e o directivă europeană care vizează platformele de comerț electronic, respectiv comercianții care vând prin intermediul acestora. Conform noii reglementări, operatorii acestor platforme vor fi obligați să raporteze informații referitoare la vânzările intermediate prin intermediul platformei către autoritățile fiscale.

Directiva trebuie aplicată de toate statele membre ale Uniunii Europene (UE). La prima vedere, nu e nimic nou din moment ce și acum magazinele online trebuie să raporteze către Fisc tot ce fac. Doar că actul vine cu ceva condiții noi, care trebuie implementate, scrie Hotnews.

DAC 7, directiva care vizează eMAG și alții

Există câteva activități care sunt vizate de noua directivă, care trebuie transpusă în legislațiile naționale cât mai curând:

  • închirierea de bunuri imobile (rezidențiale, comerciale)
  • prestarea de servicii personale
  • vânzarea de bunuri și închirierea oricăror mijloace de transport.

În aceste cazuri, operatorul platformei digitale va trebui să colecteze și să verifice anumite informații cu privire la activitățile desfășurate de către vânzătorii activi pe platformă și să transmită anual, până la data de 31 ianuarie a anului următor, către autoritățile fiscale din țara sa, veniturile obținute din vânzări.

Ce nu se raportează

Directiva arată că nu vor fi raportate toate vânzările online, ci doar acelea intermediate printr-o platformă digitală (aplicație mobilă sau website), prin care un vânzător este pus în contact cu un cumpărător.

Vânzările de produse proprii prin intermediul unei aplicații sau website dezvoltate de respectivul comerciant nu intră în sfera de aplicabilitate a directivei. În plus, pentru a simplifica raportarea, s-au introdus o serie de excepții pentru anumite activități și pentru unii vânzători sau chiar praguri valorice sub care veniturile obținute nu trebuie raportate.

În funcție de modelul de business, unele platforme sunt scutite de obligația de raportare, astfel că este important ca operatorul să verifice dacă prevederile directivei se aplică sau nu în cazul său. Spre exemplu, un operator care desfășoară exclusiv activități de procesare a plăților sau listarea ori promovarea unei activități este exceptat de la obligația de raportare.

Totodată, operatorul nu este obligat să transmită autorității fiscale date despre comercianții cu mai puțin de 30 de vânzări de bunuri, care, cumulat, nu depășesc 2.000 de euro într-un an calendaristic.