Black Friday 2021: cum să nu te lași păcălit de ofertele telecom și serviciile de livrare

de: Mădălina Bahrim
08 11. 2021

Black Friday reprezintă cea mai așteptată perioadă de promoții de peste an. La fel ca de fiecare dată, și în 2021 magazinele se întrec în oferte, așteptându-se la încasări importante din partea clienților.

Din nefericire, de Black Friday nu apar doar oportunități de neratat la shopping, ci pot exista și situații în care poți fi indus în eroare, efectuând achiziții pe care să le regreți ulterior.

Pentru a evita o astfel de situație neplăcută, Autoritatea Nationala pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) recomandă românilor să se informeze foarte bine, înainte de a accepta vreo oferă de Black Friday de la operatorii de telefonie, internet sau televiziune din țara noastră.

„În perioada dedicată ofertelor promoționale de Black Friday, devenită deja tradițională și pe piața telecom din România, utilizatorii au tendința de a se concentra în special pe identificarea ofertelor cu prețuri mici, neglijând detaliile importante din spatele acestora”, transmit reprezentanții ANCOM, într-un comunicat.

Black Friday 2021: ce poți face, pentru a te feri de țepe 

Concret, ANCOM recomanda utilizatorilor sa acorde o atenție sporită ofertelor telecom promovate în această perioadă, iar atunci când examinează produsele specifice acestui domeniu, cum ar fi de exemplu abonamentele pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune care pot include echipamente precum smartphone, tableta sau televizor cu o reducere substanțială, să analizeze următoarele aspecte:

-costul lunar al abonamentului care facilitează achiziționarea echipamentelor la prețuri reduse sau gratuite;
-intervalul exact în care ar urma să beneficieze de eventuale reduceri ale costului lunar al abonamentului;
-perioada minimă contractuală, respectiv acel interval de timp în care utilizatorul nu poate renunța la contract fără a plăti taxe de reziliere anticipată – perioada limitată legal la 12 sau 24 de luni pentru contractele telecom;
-câte minute/SMS-uri/trafic de date include abonamentul, în ce rețele pot fi folosite, în ce ordine vor fi consumate și ce tarife se aplică după consumarea lor;
-dacă și în ce condiții furnizorul poate bloca sau tarifa suplimentar accesul la anumite aplicații (de tip VoIP, file-sharing etc.);
-dacă serviciul este disponibil în zona lor de reședință. Pentru a verifica acoperirea cu semnal mobil pentru tehnologiile 2G/3G/4G, pentru toti operatorii mobili activi pe piața din România, utilizatorii pot consulta platforma informatică a ANCOM www.aisemnal.ro;
-de asemenea, utilizatorii pot consulta Netograf – aplicația de testare a calității serviciului de internet care oferă și informații cu privire la viteza experimentată în mod real de utilizator.

În privința ofertelor privind livrarea coletelor în perioada de Black Friday, instituția recomandă consumatorilor să verifice ce opțiuni de livrare le oferă comerciantul de la care achiziționează produsul și să solicite servicii suplimentare de siguranță, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată. Mai multe detaliile despre tipurile de servicii poștale sunt disponibile în InfoCentru ANCOM, aici.