Atenție când folosești cardul bancar, banii dispar instant din cont. Avertismentul Banca Transilvania, BCR, ING și nu numai

de: Mădălina Bahrim
16 06. 2021

Toate băncile din România au făcut front comun și anunță că utilizatorii de carduri trebuie să fie extrem de atenți atunci când efectuează cumpărături online. Poți rămâne fără banii de pe card, în cazul în care aprobi tranzacții frauduloase fără să îți dai seama. Trebuie să știi că, într-o astfel de situație, banca nu mai poate recupera banii care au plecat din contul tău.

Pe fondul pandemiei de coronavirus, comerțul electronic a înregistrat creșteri impresionante. Din ce în ce mai mulți români aleg să își efectueze cumpărăturile online și, de cele mai multe ori, aleg ca modalitate de plată achitarea online a sumei respective.

Aceste proceduri necesită un acord din partea ta, pentru ca tranzacția să fie procesată de bancă, iar banii să plece din contul tău.

Problema este că unii posesori de carduri din țara noastră se trezesc puși în fața aprobării unor tranzacții pe care nu ei le-au efectuat.

Să presupunem că ai o aplicație de mobile banking și primești un mesaj de la bancă, în care ți se cere să îți dai acordul pentru o tranzacție pe care tu nu ai efectuat-o. Din neatenție, aprobi tranzacția.

Chiar dacă descoperi mai târziu că acea tranzacție nu a fost efectuată de tine, banca nu poate recupera banii, pentru că ți-ai dat acordul.

Nu aproba tranzacții fără să le verifici

Comunitatea bancară atrage atenția asupra faptului că tranzacțiile aprobate se consideră a fi făcute cu buna știință a utilizatorului.

Asociația Română a Băncilor avertizează că tranzacțiile în care sunt completate toate elementele de siguranță ale cardului și sunt autorizate de clienți, prin canalele convenite anterior cu emitentul, nu sunt considerate frauduloase.

Conform băncilor, elementele de securitate ale cardului sunt numărul, data de expirare și codurile CVV2/CVC2, iar aprobarea tranzacției se realizează în aplicația de internet banking sau în aplicația de autorizare a semnăturii, sau prin validarea unei parole și trimiterea unui cod unic primit de titularul cardului pentru autorizarea fiecărei plăți.

Totodată, trebuie să ții doar pentru tine aceste elemente de securitate. Nimeni altcineva nu trebuie să mai dețină datele cardului tău.

De asemenea, în cazul în care dorești să achiziționezi produse de pe site-urile de vânzare, asigură-te că site-ul este cel corect. Cel mai sigur este să introduci adresa website-ului în bara de navigare și să nu dai click pe link-uri necunoscute (primite pe SMS/ WhatsApp/ e-mail), deși acestea pot fi similare paginii platformei de vânzare. Aceste recomandări sunt valabile și în alte cazuri (site-urile companiilor de curierat, a celor care oferă pachete de vacanță etc.).

În cazul în care ai achiziționat un produs de pe un site extern/ intern și ulterior, primești mesaje în care îți sunt solicitate datele de card pentru plata unor taxe de vamale sau de curierat, ia legătura cu respectivul comerciant pentru a confirma autenticitatea acestora. În cazul achiziționării unui produs de pe un site extern, comerciantul menționează încă de la început valoarea acestuia și eventuale cheltuieli de livrare. Prin urmare, în majoritatea cazurilor, trebuie să reții că astfel de solicitări vin din partea atacatorilor cibernetici.

Dacă nu ai fost atent și ai validat o tranzacție pe care nu ai efectuat-o tu, trebuie să blochezi imediat cardul bancar, pentru ca atacatorul să nu mai aibă acces la contul tău. Poți lua legătura cu banca, sau poți face chiar tu această operațiune, din aplicația mobilă.