Anunțul OPEC care pune presiune pe prețurile la benzină și motorină: la ce să te aștepți la pompă
OPEC – Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol – a ajuns la un acord care ar putea influența semnificativ prețurile la benzină și motorină în perioada următoare.
După un an marcat de pandemie, în care prețul petrolului a stat jos, din cauza cererii scăzute, OPEC forțează lucrurile. Organizația de tip cartel a ajuns la un acord ce presupune relaxarea treptată a restricțiilor de producție. Se întâmplă începând din luna mai.
Efectul s-a văzut imediat.
Cotațiile au crescut cu peste 3 procente.
OPEC forțează creșterea prețului petrolului: ce se întâmplă cu benzina și motorina
Imediat după anunțul că s-a ajuns la un acord, cotația petrolului Brent de la Londra – în funcție de care se calculează și prețurile din România – a urcat cu 1,94 dolari, respectiv cu 3,1%, la 64,68 dolari pe baril. Preţul petrolului WTI, de referinţă pe piaţa americană, a avansat cu 2,1 dolari, sau cu 3,6%, la 61,26 dolari pe baril.
OPEC+, care reuneşte ţările membre ale OPEC, Rusia şi alţi producători aliaţi, au convenit să reducă restricţiile de producţie cu 350.000 de barili de petrol pe zi, în luna mai, cu alte 350.000 de barili de petrol pe zi în iunie şi cu 400.000 de barili pe zi în iulie. Strâng un pic robinetul și asta se va vedea și la pompă în România.
Potrivit acordului convenit joi, reducerile implementate de OPEC+ vor fi de uţor peste 6,5 milioane de barili de petrol pe zi din luna mai, comparativ cu uşor sub 7 milioane de barili de petrol pe zi în aprilie. Vicepremierul rus Alexandr Novak a declarat joi că speră că stocurile globale de petrol, un parametru cheie pentru industria petrolieră, vor reveni la nivelul lor normal în 2-3 luni.
Saudiții, puși la zid
Jennifer Granholm, noua secretară a energiei numită de preşedintele SUA, Joe Biden, a criticat Arabia Saudită, lidera OPEC, în privinţa politiciiafirmând că energia ar trebui menţinută la preţuri accesibile şi indicând că grupul ar trebui să ia în considerare o creştere a producţiei. Cu toate acestea, ministrul Energiei din Arabia Saudită, prinţul Abdulaziz bin Salman, a declarat că redresarea pieţei este ”departe de a fi completă”.
”Principalii jucători au decis că este timpul să readucă barilii pe piaţă, ceea ce este surprinzător, dar permit o oarecare flexibilitate”, a spus Bob Yawger, directorul la Mizuho.
Vicepremierul rus Alexander Novak a declarat la şedinţă că se aşteaptă ca cererea mondială de petrol să crească cu 5-5,5 milioane de barili pe zi în acest an. OPEC + a redus producţia cu aproximativ 7 milioane bpd pentru a susţine preţurile şi a reduce supraoferta. În plus, Arabia Saudită a făcut o reducere voluntară suplimentară de 1 milion de bpd.
OPEC + şi-a redus prognoza de creştere a cererii de petrol pentru acest an cu 300.000 bpd din cauza noilor restricţii impuse de guverne din cauza Covid-19.
Cum ar putea fi date planurile OPEC peste cap
E drept că un astfel de acord nu poate sta în picioare dacă lucrurile iau o turnură neașteptată. Organizația de tip cartel a mizat pe faptul că cererea se va situa în parametri normali, numai că viitorul e imprevizibil din cauza pandemiei.
Franţa, de exmplu, a intrat în a treia carantină naţională şi şcolile au fost închise pentru trei săptămâni, pentru a încerca să ţină sub control al treilea val al pandemiei de COVID-19. Iar exemplu ar putea fi urmat și de alte țări europene.
Nu e clar deocamdată ce se întâmplă în România. Dar o posibilă creștere a prețului la benzină și motorină ar putea fi ținută sub control dacă cererea e scăzută. Școlile de la noi (cu excepția anumitor clase de elevi) intră într-o vacanță forțată de o lună.
Pandemia ar putea da peste cap planurile OPEC. Până când vom afla dacă se întâmplă sau nu așa ceva, ar fi de așteptat ca acea creștere a cotațiilor cu câteva procente să se resimtă și la pompă în România în următoarea perioadă.