Cum te trimit algoritmii TikTok către conținutul mișcărilor de extrema dreaptă
Algoritmii marilor rețele de socializare precum Facebook sau TikTok au propriile scăpări și, în ciuda a ceea ce declară reprezentanții lor, acestea nu pot fi ușor rezolvate.
Rețelele de socializare știu extrem de multe despre tine. Funcționează pe bază de algoritmi care-ți analizează fiecare mișcare, fiecare like, fiecare distribuire. În acest fel îți poate recomanda conținut adaptat preferințelor tale. Numai că nu e vorba doar de conținut din zona corectă a internetului.
Pe TikTok, spre exemplu, clipurile care promovează mișcări de extremă dreaptă precum QAnon sunt interzise. Totuși, algoritmii platformei continuă să împingă în față conturi cu conținut similar. Sunt mișcări care promovează fix acest tip de discurs.
Cum lucrează algoritmii TikTok
Potrivit unui raport al agenției de monitorizare media Media Matters for America, algoritmul de recomandare pentru utilizatorii TikTok îi trimite pe aceștia către conturi care promovează opinii specific mișcărilor de extrem dreaptă. Teoretic, ele sunt interzise pe platform. Practic, continuă să existe.
În raport se arată că pe TikTok se regăsește încă promovare de conținut de la QAnon, Patriot Party, Oath Keepers. Toate apar la rubric de recomandări. Secțiunea For You este locul unde algoritmul TikTok afișează conținutul pe care consideră că utilizatorul l-ar dori. Mai mult, după ce face acest lucru, continuă în aceeași direcție și servește și mai multe conturi similare.
De precizat că toate grupurile recomandate de TikTok, inclusive Qanon, au jucat un rol extrem de importate în asaltul de la Capitoliu, de la începutul lunii ianuarie. Atunci, susținătorii lui Trump au luat cu asalt clădirea Congresului. Cinci oameni au murit în urma revoltei din Washington, D.C.
Algoritmul de recomandare pentru utilizatorii TikTok sugerează ce conturi ar trebui să urmărească cineva în funcție de oamenii pe care-i urmărește deja și de interesul acordat unui tip de conținut. Multe alte platforme de social media, ar fi YouTube și Facebook, au algoritmi de recomandare similari și au întâmpinat aceleași probleme.
Ce nu spun, însă, aceste platforme e că acest tip de conținut și de discurs generează extrem de mult trafic. Din acest motiv, sufocarea lui nu e una atât de apăsată.