Țara care dă lecții sistemului bugetar din România: cum ține legătura cu cetățenii de-acum

de: Ciprian Ioana
30 04. 2020

România pierde mult din cauza faptului că a rămas în urma cu digitalizarea, a rămas blocată în „era faxului”. În tot acest timp, sunt țări nu foarte bogate care fac pași mari în aceasă direcție.

România se luptă, de ceva ani, să demonstreze că-și poate digitaliza serviciile și poate ușura interacțiunea cu statul. Numai că nu a reușit chiar în toate direcțiile propuse. Sigur că procesul a fost grăbit, mai mult forțat, de pandemia de coronavirus. Și unele instituții chiar au reușit.

Între timp, Grecia, o țară deloc bogată și un trecut tumultuos din punct de vedere economic, face pași mari spre digitalizare. Guvernul a pus piciorul în prag și a interzis utilizarea faxului în toate instituțiile publice. Funcționarii publici au fost sfătuiți să folosească email-ul pentru comunicarea cu cetățenii.

Grecia dă lecții sistemului bugetar din România

Guvernul de la Atena a decis să intervină și a spus că introduce modificări radicale în modul de funcționare a birocrației, schimbări provocate de măsurile de izolare care fac și mai greoaie comunicarea dintre cetățeni și funcționari. Astfel, Executivul elen a redactat un Cod Guvernamental Digital, care va aduce și interzicerea utilizării faxului în relațiile dintre instituții și cu cetățenii și înlocuirea sa cu emailul sau alte forme de comunicații electronice.

De asemenea, instituțiile statului vor fi obligate să emită și electronic toate documentele necesare publicului și să utilizeze semnătura electronică atât în relația cu persoanele fizice, cât și cu firmele. În acest scop va fi creat un registru unic național care va reuni toate instrumentele necesare trecerii definitive a birocrației în epoca digitalizării, potrivit publicației elene iEfimerida.

Care-s promisiunile de digitalizare în România

Forțat de pandemia de coronavirus, și Guvernul de la București a venit cu câteva măsuri prin care vrea să digitalizeze serviciile și interacțiunea cu cetățenii. Luna trecută, a creat cadrul legal prin care românii pot să trimită solicitări în format electronic, cu tot cu semnătură electronică, către toate instituțiile publice din România. Instituțiile nu vor avea doar obligația să accepte toate documentele cu semnătură electronică, ci vor fi nevoite și să furnizeze răspuns la acest tip de cereri tot în format electronic.

Măsura a fost aprobată printr-o ordonanţă de urgenţă aprobate de Guvern, iar demersul e salutat de preşedintele Autorităţii pentru Digitalizarea României (ADR), Sabin Sărmaş.

„Contextul pandemiei de coronavirus ne-a demonstrat încă o dată cât de importantă este tehnologia în ceea ce priveşte serviciile publice pentru cetăţeni. Ne-a demonstrat, din păcate, de această dată – sau din fericire – că tehnologia, pe lângă timp şi stres, poate să ne ajute să salvăm vieţi”, a declarat Sabin Sărmaș.