Sfaturi pentru românii care vor bani pentru afacerea lor: cum convingi un investitor?

de: Răzvan Băltărețu
08 01. 2020
Glenn Carstens-Peters / Unsplash

La început de 2020, Radu Georgescu a venit cu o analiză a pieței de startup-uri locale, dar și cu sfaturi pentru cei care ar vrea să atragă investiție.

Radu Georgescu controlează fondul de investiții Gecad Ventures și acum a explicat că în 2020 această companie se va concentra pe investiţii de 50.000 de euro până la un milion de euro. Ținta sunt acele startup-uri care se află în prima perioadă de dezvoltare, dar au deja un concept de produs. Înainte de acest moment, Gecad Ventures se concentra pe investiții de tip serie A, cu valori între două și cinci milioane de euro. Rezultatele n-au fost însă pe măsura așteptărilor.

În ceea ce privește numărul de propuneri pe care le primește constant, Georgescu a rotunjit la circa 2.400 de propuneri pe an. Din acestea, vreo 600 pe an sunt cele la care se uită serios ca să investească.

Cum încearcă startup-iștii să atragă investiții?

Radu Georgescu a explicat pentru Ziarul Financiar că propunerile peste care trece repede sunt de trei feluri. Unele sunt din industrii care, pur şi simplu, nu îl interesează, cum ar fi imobiliare. Apoi, sunt cei care au idei, dar nu au început nimic. Nu în ultimul rând, sunt cele care, pur şi simplu, vin cu un ton nepotrivit, cum ar fi: „am un business foarte bun, dacă te interesează sună-mă aici”.

În ceea ce privește o rețetă de aplicat ca să atragi investiții, el a spus că cel mai bine funcționează să fii în cercul apropiat al investitorului. Radu Georgescu a spus că un prieten bun al lui din Statele Unite ale Americii, managing partner la August Capital, spune în teza lui de investiţie că nu trebuie investit în companii care nu au fost recomandate de un cunoscut.

„[…] primul tău challenge ca antreprenor dacă este să investesc în tine este să găseşti pe cineva din cercul meu care să te recomande. Şi brusc ţi-ai creat un filtru. Mă uit şi ne uităm în permanenţă la cele 600 să zicem de propuneri. Realitatea este însă că investiţiile se fac în acele companii în care îi cunoşti într-un fel sau altul sau ai o relaţie măcar la nivelul 2 prin nişte cunoscuţi de încredere cu antreprenorii.”
Radu Georgescu, Gecad Ventures, pentru Ziarul Financiar