Prioritatea BNR care privește toți românii care au conturi și card bancar. Ce trebuie făcut acum

de: Andrei Simion
17 03. 2020

În ultima săptămână s-a discutat destul de serios ca ratele românilor să fie amânate. Câteva bănci au făcut demersuri în acest sens. BNR, prin consilierul Adrian Vasilescu, a comentat situația.

Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului Băncii Naționale a României, a spus că sunt două strategii: dispersarea riscurilor și împărțirea riscurilor. Asta pentru că, dacă sunt concentrate, poate să iasă rău. „Acțiunea trebuie să aibă în vedere, cu prioritate, urgențe. Publicul și întreaga societate românească trebuie să înțeleagă că urgența întâi este să nu cadă băncile. Că sunt crize, se întâmplă astfel de catastrofe”, a adăugat Vasilescu.

Conform acestuia, dacă pică băncile, ceva mai rău nu se poate închipui. După băncile care cad, se duce toată economia.

BNR folosește și lecțiile din criza din 2008 – 2011

Vasilescu a spus că în criza care a început în 2008, cel puțin în România, n-a căzut nicio bancă. Totuși, atunci 30% dintre cei cu credite, la un moment dat, n-au mai putut rambursa creditele. „[La criza precedentă] au intervenit scăderi de salarii, rate de șomaj, încetiniri de producție și oamenii n-au mai primit salarii în sectorul privat, în întregime. Toate s-au revărsat în sectorul bancar în acel 30% din credite care n-au putut fi rambursate”.

El consideră că rețeta unui succes temporar poate fi solidaritatea și că, în relația bănci – clienți, trebuie să primeze pragmatismul. Riscurile trebuie împărțite între bănci și clienți. „Dacă nu va fi așa, va fi rău!”, a afirmat acesta, conform Digi24.

„În momentul de față, departamentele care se ocupă de politică monetară, inclusiv cele de strategie, sunt implicate într-o analiză serioasă ca să vadă consecințele. O bancă cât poate să amâne plata creditului? O lună, două, trei? Trebuie să fie știut totul pas cu pas, asemenea măsură nu poate fi luată după ureche, pentru că va fi grav. Concluzii vor fi în fiecare zi, nu poți lua decizii pe termen lung, ci pe termen scurt, în funcție cum evoluează evenimentele”, a completat Adrian Vasilescu.

Deocamdată, CEC Bank a anunțat că amână pentru o lună. Și e relevant, pentru că este o bancă cu aproape două milioane de clienți.