Revoluția auto care costă enorm: ce plătești, de fapt, când cumperi o mașină nouă

de: Răzvan Băltărețu
09 05. 2020

În mai puțin de două decenii, industria auto s-a schimbat radical. În funcție de cât de des schimbi automobilul, ai observat sau nu. Acum cifrele sunt prezentate, astfel încât să știi în ce direcție ne îndreptăm.

Pe de o parte, sunt companii ca Tesla care investesc enorm atât în electrificarea industriei auto, cât și în creșterea capabilităților automobilelor. De cealaltă parte sunt mărcile care încă se bat pe preț, cum ar fi Dacia sau producătorii din India și mărcile secundare ale producătorilor mari. În acest context, s-a schimbat radical raportul cheltuielilor.

În urmă cu 20 de ani, când au început să fie adoptate tehnologii ca sistemele de injecție, ABS sau ESP, circa 18% din prețul unui automobil era reprezentat de electronice. În prezent, procentul a sărit la 40%, cu o miză ridicată pentru tehnologii care ne duc mai aproape de condusul autonom.

Când vine vorba de actualele electronice, aici intră cipurile pentru condus autonom și procesare date, senzori care ajută mașinile să identifice spațiul în care sunt, dar intră și sistemele de infotainment. Datele au fost prezentate într-un raport Deloitte, citat de Car and Driver.

Dublare a prețului în mai puțin de 10 ani

Datele prezentate în studiu arată că, în 2013, prețul tuturor componentelor electronicelor era în medie la 312 dolari. În prezent, prețul mediu a ajuns la 400 de dolari și estimarea e că până în 2022 va ajunge la 600 de dolari. E însă și-o veste bună. Prețul va stagna sau va crește cu foarte puțin până la finalul deceniului, pentru că procesoarele își vor atinge limitele și se vor dovedi suficient de bune.

Așa cum vedem din miza Tesla, prin sistemul Full Self-Driving, producătorii mizează pe-o mașină al cărei portret robot arată așa: electrică, capabilă de condus autonom (la un nivel mai ridicat sau mai scăzut), dotată cipuri cu inteligență artificială și cu o mulțime de senzori.

Raportul notează că inteligența artificială, mașinile electrice, condusul autonom, tehnologia bateriile, controlarea poluării, ride sharingul, investițiile în infrastructură și securitatea informatică vor schimba industria auto în următorul deceniu.