Plata cash, îngropată (și) de pandemie: cum și-au gestionat românii banii în această perioadă

de: Ciprian Ioana
31 08. 2020

Pandemia a modificat multe comportamente de consum, de la plata cash până la schimbarea strategiei de economisire.

De câteva luni, România și alte țări au fost obligate să învețe să meargă înainte sub amenințarea permanentă a unui virus extrem de puternic. Și, cum era normal, s-au schimbat și comportamentele de consum, din moment ce țara noastră a trecut printr-o stare de urgență și se află acum în stare de alertă.

Un studiu al McKinsey arată că românii au apelat mai des la plăţile contactless şi au căutat opţiuni de economisire.  În termeni procentuali, peste 30% dintre consumatorii români au făcut mai multe plăţi contactless în detrimentul numerarului.

Plățile cash, mai puține peste tot

Multe țări europene și nu numai merg cam în aceeași direcție: eliminarea numerarului și plata cu cardul în cât mai multe situații. Mai mult, arată studiul, atunci când interacţionează cu băncile lor, consumatorii români migrează rapid către canalele digitale: aproximativ 20% dintre aceştia se aşteaptă să folosească mai mult dispozitivele mobile sau computerele pentru a accesa servicii bancare atunci când criza se va încheia, faţă de aproximativ 10% în ţările europene (dar raportat la o bază diferită).

Pandemia, însă, a lovit în finanțele românilor: 50% dintre consumatorii din România au înregistrat o reducere a veniturilor şi a economiilor în ultima perioadă. Ceea ce înseamnă, între altele, că va urma o perioadă în care se va economisi mai mult.

Mulți se tem de o posibilă recesiune economică, 64% dintre cei chestionați au declarat că sunt preocupaţi de aceasta, în timp ce 45% preferă să fie precauţi în ceea ce priveşte cheltuielile şi să economisească. Alte motive pentru reducerea cheltuielilor gospodăriei sunt instabilitatea locului de muncă şi costurile potenţiale pentru sănătate, pentru ei şi familiile lor.

Chiar dacă numerarul (inclusiv conturile bancare curente) reprezintă de departe principala modalitate de economisire pentru români, în proporţie de peste 50% la acest moment, depozitele bancare şi alte produse financiare (fonduri de investiţii, asigurări de viaţă etc.) se aşteaptă să crească cu 4 puncte procentuale, respectiv 5 pp.

„Numerarul şi investiţiile în imobiliare, cele mai populare modalităţi de economisire şi investiţii în rândul românilor, sunt aşteptate să scadă cu 12 puncte procentuale, respectiv 3 pp, în perioada următoare, conform datelor din studiul nostru. În schimb, devine vizibilă preferinţa populaţiei pentru produse de economisire mai complexe, cu randamente mai crescute, păstrând, în acelaşi timp, un nivel al lichidităţilor bun; nu este evident însă modul în care băncile pot aborda aceste nevoi, având în vedere rata scăzută a dobânzilor prognozată”, spune Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din Bucureşti şi lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company.

Dintre clienţii orientaţi către economisire, 15% intenţionează să deschidă un depozit la termen în următoarele luni, în timp ce 13% caută o opţiune privind deschiderea unui cont de economii.