Pierderi uriașe pentru mallurile din România: care e paguba pe perioada pandemiei

de: Ciprian Ioana
21 04. 2020

Mallurile din România au putea ajunge la pierderi uriașe din cauza pandemiei de coronavirus. Se fac aproape două luni de când acestea sunt închise, iar pagubele se resimt deja.

Se fac aproape două luni de când mallurile din România s-au închis din cauza pandemiei de coronavirus. Multe contracte au fost suspendate în această perioadă, iar unii dintre angajați riscă să nu se mai întoarcă niciodată la locul de muncă. Pierderile mallurilor din această perioadă vin din neîncasarea chiriilor.

Practic, au mai rămas deschide doar supermarketurile și farmaciile – un procent prea mic din gradul total de ocupare al mallurilor.

Pierderi uriașe pentru malluri

Asociațiile din domeniu susțin că cele 65 de malluri din România ar putea ajunge la pierderi de 100 de milioane euro pe parcursul celor două luni de la închidere.  Acestea încasează, în acest moment, doar din chiriile plătite de hypermarketuri și farmacii, care reprezintă doar 23% dintre cele 9.000 de magazine din malluri.

Iar pierderile din chirii vin, în principal, din neplata acestora de magazinele fashion, cei mai importanți plătitori de chirii din malluri, și care alături de celelalte magazine închise acumulează pierderi de circa 20 de milioane de euro pe zi, în vreme ce lunar proprietarii de centre comerciale pierd între 45 și 50 de milioane de euro din chirii neîncasate.

Unii investitori, precum NEPI Rockcastle, sunt puțin mai avantajați întrucât dețin nu mai puțin de 16 malluri, între care Mega Mall sau Promenada. Potrivit acestora, 67% din suprafața acestora e ocupată de retaileri internaționali și naționali mari, companii cu active sau cifre de afaceri de peste 200 de milioane de euro, ceea ce reduce riscul de neplată a chiriei.

De asemenea, Auchan și Carrefour, care au vânzări mai mari decât de obicei în această perioada următoare, sunt doi dintre cei mai mari chiriași ai NEPI Rockcastle, dar operatorii de hypermarketuri nu plătesc chirii mari, datorită afluenței de public pe care o aduc în mall.

Datele arată că suspendarea anumitor activități, decisă de autorități în luna martie, afectează peste 9.000 de magazine din România.