Peste 100.000 de produse Apple, repuse în vânzare: ce trebuia să se întâmple, de fapt, cu acestea

de: Paula Artin
06 10. 2020

Apple îl dă în judecată pe fostul partener de reciclare GEEP Canada – care acum face parte din Quantum Lifecycle Partners – pentru că ar fi furat și repus în vânzare cel puțin 103.845 de iPhone-uri, iPad-uri și ceasuri. Contractul presupunea să le dezasambleze.

“Cel puțin 11.766 de kilograme de dispozitive Apple au părăsit sediul GEEP fără a fi distruse – fapt confirmat de GEEP însuși”, se arată într-un fragment din reclamația Apple.

Apple a trimis companiei de reciclare peste 500.000 de iPhone-uri, iPad-uri și ceasuri Apple între ianuarie 2015 și decembrie 2017.

Când Apple a efectuat un audit, a descoperit că 18% dintre aceste dispozitive accesează încă internetul prin rețelele celulare. Cei 18% nu iau în calcul dispozitivele Apple fără radio celular, deci este posibil ca un procent și mai mare din gadgeturi să fi fost revândut.

Apple caută să obțină cel puțin 31 milioane de dolari canadieni (aproximativ 22,7 milioane USD) de la fostul său partener.

Firma de reciclare neagă orice acțiune răuvoită, dar nu neagă că a existat un furt. Se pare că a depus o acțiune, susținând că trei angajați au furat dispozitivele în mod independent de companie. Cu toate acestea, Apple susține că acești angajați erau de fapt conducerea superioară a firmei de reciclare.

Demersul Apple făcea parte din acțiuni de combatere a problemei deșeurilor electronice

Anul trecut, oamenii au lăsat în urmă o cantitate record de deșeuri electronice, adăugând 53,6 milioane de tone metrice de telefoane, computere, electrocasnice și alte dispozitive aruncate.

La fel ca alte companii de tehnologie, Apple a încercat să-și îmbunătățească practicile de mediu, inclusiv un efort de a muta reciclarea la nivel intern, prin crearea propriilor roboți de dezasamblare Daisy și Dave, care sunt proiectați pentru a recupera componentele iPhone pe care reciclatorii tradiționali nu le pot.

Cu toate acestea, compania se bazează încă pe alți parteneri pentru a recupera material valoros de pe dispozitivele uzate, iar din 2015 până în 2018 GEEP Canada a fost unul dintre ei.

Recondiționarea și revânzarea dispozitivelor a fost, de asemenea, o parte a activității GEEP, totuși: în timp ce compania a oferit mai multe servicii de gestionare a deșeurilor electronice în acea perioadă, a declarat, de asemenea, în mod explicit pe site-ul său web că misiunea sa a fost “să încurajeze reutilizarea ori de câte ori este posibil”.

Dar, din punctul de vedere al Apple, revânzarea acestor dispozitive nu ar fi fost în conformitate cu regulile. Doar pentru că produsele au putut fi revândute pe piața gri nu înseamnă că au îndeplinit standardele Apple de calitate sau siguranță.

“Produsele trimise pentru reciclare nu mai sunt adecvate pentru a fi vândute consumatorilor și, dacă sunt reconstruite cu piese contrafăcute, ar putea cauza probleme grave de siguranță, inclusiv defecte electrice sau ale bateriei”, a declarat compania.

Apple a depus plângerea la începutul anului 2020, însă furturile au fost descoperite în perioada 2017 – 2018. Compania de tehnologie nu a mai colaborat cu GEEP Canada de la momentul descoperirii neregulilor.