Nu ar trebui să existe, dar anti-vacciniștii fac reclamă pe Facebook fără probleme

de: Alexandru Puiu
09 01. 2020

În teorie, Facebook interzice reclamele care promovează trendul anti-vaccin. Când vine însă vorba de bani, regulile gigantului lui Zuckerberg sunt cât se poate de flexibile.

La fel cum Facebook face o treabă foarte bună în a promova reclame mincinoase ale politicienilor aflați în campanie electorală, rețeaua socială este foarte eficientă în a răspândi minciuni legate de riscurile la care se expun cei care se vaccinează. Un raport pe marginea acestui subiect a fost publicat de BuzzFeed News, iar concluziile sunt îngrijorătoare.

Investigația a fost declanșată de practicile de marketing pe rețele sociale a companiei Earthley, specializată în medicină alternativă și tratamente naturiste. În mai multe dintre reclamele sale răspândite pe Facebook și pe Instagram, compania atrage atenția asupra unui tratament pe care îl pentru tuse convulsivă, o afecțiune pentru care există un vaccin eficient. 

În aceleași reclame însă, compania ține să menționeze ”controversa vaccinurilor”, insistând pe o minciună legată de faptul că vaccinul pentru acea afecțiune este periculos. În mod previzibil, ulterior, este promovată alternativa ”sigură”, tratamentul din portofoliu.

La prima vedere, reclamele respective încalcă regulile Facebook ce includ afirmații mincinoase, informații care au fost dezmințite în trecut de către organizații independente sau instituții specializate într-un anumit domeniu. Lista include și reclamele care încurajează anti-vacciniștii. În cazul de față, autoritatea care confirmă faptul că vorbim de niște minciuni este Organizația Mondială a Sănătății, dar adevărul este ignorat de Facebook pentru că încasează bani pe acele reclame.

Ca să-ți dai seama cât de tare are legătură cu banii întregul set de circumstanțe, poți avea în vedere rata de propagare a postărilor obișnuite dedicate anti-vacciniștilor care apar pe paginile de Facebook și Instagram ale Earthley. Acelea sunt permise pe platformă, dar gigantul american le ascunde din fluxul informațional al utilizatorilor. Cu alte cuvinte, este clar că are o problemă cu ele. Când vorbim însă de reclame, acelea sunt în continuare active, iar un purtător de cuvânt al Facebook a spus că nu încalcă politica companiei.