Mașina senzațională produsă în România: zeci de țări se băteau pentru ea. Ce avea special acest Aro spectaculos?

de: Paula Artin
29 10. 2020

Primul automobil românesc produs în serie mare, ARO M461, a fost exportat în peste 30 de țări de pe patru continente, reușind astfel să pună România pe harta automobilistică a lumii, o mișcare fără precedent. Iar respectul câștigat atunci se păstrează și astăzi.

ARO M461 a avut un loc important în dotarea Armatei Române, dar și în a forțelor armate grecești, egiptene, siriene și cehoslovace.

Însă cea mai spectaculoasă aventură a modelului ARO M461 C rămâne Expediția Transafricană realizată de un grup de cercetători români sub egida O.N.U.

Modelul de culoare albă a traversat alături de alte două utilitare TV, realizate pe aceeași platformă, 12 state, parcurgând 20.507 km în condiții climatice și de traseu mai mult decât neprietenoase.

Istoria modelului românesc

M461 a debutat în 1961, iar numele i-a fost dat de locul de producție, Muscel, cifra “4” pentru că era al patrulea prototip produs și, bineînțeles, 61 marca anul de producție amintit anterior.

Ca să ajungă la performanța M461, după ce uzina a lucrat foarte mult la îmbunătățirea produselor sale, modelul îngloba nu mai puțin de 81 de îmbunătățiri constructive față de pe predecesorul său, M59.

Cel mai mare atu a lui M461 a fost motorizarea M207 de 2,5 litri, care l-a făcut superior atât predecesorului său local, cât și modelului GAZ 69, de la care își împrumutase designul, dar care era dotat cu un motor mai anemic și cu o transmisie cu numai trei trepte, conform automotorsisport.ro.

Derivat din propulsorul V8 produs la Brașov de Fabrica de Autocamioane Steagul Roșu – fapt care avea să-i dea și denumirea populară “Jumătate Carpați” – propulsorul s-a remarcat prin consumul de combustibil mult redus în comparație cu cel de 3,2 litri de pe M59A și prin performanțele dinamice îmbunătățite.

După ce cererea pentru export devenise tot mai mare, în 1969 s-a luat decizia adoptării unei denumiri comerciale pentru M461 (supranumit și “Zimbrul din Carpați”), apărând astfel marca ARO. Astfel, modelul a fost numit ARO M461C și a primit o serie de îmbunătățiri.

Exemplare funcționale ale acestui model consacrat mai pot fi încă observate pe străzile de prin țară, unele chiar în stare excelentă de conservare, ceea ce dovedește încă o dată cât de fiabile și de robuste au fost modelele M461C.