Invenția NASA care poate salva milioane de vieți: a creat ventilatorul low-cost în doar 37 de zile

de: Răzvan Băltărețu
25 04. 2020
NASA / JPL-Caltech

La nivel mondial e o cursă a dezvoltării, fabricării și distribuirii de ventilatoare mecanice care pot ajuta pacienții în stare critică să respire. NASA a anunțat că, în 37 de zile, a creat unul low-cost. Recent, a trecut și testul.

Ventilatorul mecanic creat de ingineri NASA a fost dezvoltat la Jet Propulsion Laboratory din California. În 37 de zile, inginerii au reușit să producă acest dispozitiv cu de șapte ori mai puține componente decât unul tradițional. Acesta se numește VITAL, acronim de la Ventilator Intervention Technology Accessible Locally.

Prototipul dezvoltat de oameni ai NASA a fost testat la Școala de Medicină Icahn de la spitalul Mount Sinai din New York. „Testarea a fost desăvârșită”, a declarat Dave Gallagher, director asociat la JPL. „Sunt o mulțime de componente din alte industrii care pot fi folosite. Nu sunt componente pe care le-ai folosi, în mod obișnuit, pentru a produce un ventilator. Sunt circa 700 de componente pe care nu le folosim și, astfel, nu trebuie să ne batem pentru distribuție”, a completat acesta.

Gallagher n-a comunicat un preț final, dar a estimat că ar costa între 2.000 și 3.000 de dolari ca să fie produs. Spre comparație, General Motors a zis că produce ventilatoare low-cost la circa 16.000 de dolari bucata.

Când am putea avea ventilatoare mecanice produse în România (chiar dacă nu ca cel al NASA)

Deocamdată, doar de Dacia se știe că e în discuții avansate pentru producție. Compania susține că va colabora cu producătorul local de aspiratoare Electroargeş la realizarea unui ventilator mecanic pentru spitale. În proiect e implicată, de asemenea, și Universitatea din Piteşti. Prototipul va fi gata până pe 15 mai şi ar urma apoi să fie avizat de MapN, după care ar începe producţia în serie.

Proiectul de cercetare-dezvoltare poartă numele Ventilatorul Mecanic Invazic și a fost iniţiat de către Electroargeş. În prezent, la el lucrează o echipă mixtă formată din 14 persoane – patru ingineri de la Dacia Renault, patru ingineri de la Electroargeş, trei programatori Senior Software şi doi profesori de la Universitatea din Piteşti, mai exact de la Facultatea de Electronică.