Întoarcerea la origini: de ce se vând mai bine vinilurile decât CD-urile

de: Ciprian Ioana
11 09. 2020

În primele șase luni ale lui 2020, s-a observat o schimbare de comportament pe piața muzicii. În premieră în ultimele peste trei decenii, veniturile din vânzarea de viniluri au fost mai mari decât cele generate de CD-uri.

Piața muzicii a evoluat în ritm cu tehnologia pe care o avem la dispoziție astăzi și puțină lume mai cumpără în format fizic. Asta pentru că ai la dispoziție YouTube, Spotify și alte platforme de streaming, care-ți oferă conținutul pe orice dispozitiv vrei să asculți.

Numai că mai există și nostalgici.

Așa se face că, în primele șase luni ale anului 2020, veniturile generate de vânzarea de viniluri le-au depășit pe cele obținute din vânzarea de CD-uri. E pentru prima dată când se întâmplă acest lucru în Statele Unite din 1986 încoace, spun cei de la RIAA – Recording Industry Association of America).

Interesul pentru viniluri, mai mare decât cel pentru CD-uri

Datele din SUA arata că, în primul semestru al anului, au fost vândute în SUA 8,8 milioane de discuri vinil. Asta înseamnă o cifră de afaceri de 232,1 milioane de dolari, în creştere cu 3,6% în raport cu aceeaşi perioadă a anului 2019.

Prin comparaţie, vânzările de CD-uri au scăzut cu 47,6% şi au ajuns la o cifră de afaceri de 129,9 milioane de dolari, generată de vânzarea a 10,2 milioane de discuri-compacte, potrivit cifrelor publicate de Recording Industry Association of America. S-au vândut mai multe CD-uri, e adevărat, dar veniturile obținute sunt mult mai mici, asta pentru că un vinil costă mai mult.

Este pentru prima dată din 1986 când încasările generate de viniluri le depăşesc pe cele generate de CD-uri, potrivit bazelor de date furnizate de RIAA. În acel an, formatul dominant era caseta audio, care furniza 58% din totalul unităţilor vândute.

Pe de altă parte, e clar că achiziția de viniluri e doar pentru nostalgici. Asta pentru că formatul muzical de pe vinil deține doar 4,1% din cifra de afaceri a industriei muzicale din SUA în primele 6 luni. Grosul, așadar, vine din platforme de streaming – segmentul digital deţine 91% din vânzările muzicale, din care 84,8% sunt furnizate de platformele de streaming.

Chiar dacă a fost pandemie, industria muzicală americană a înregistrat totuşi o creştere cu 5,6% a cifrei sale de afaceri în raport cu primul semestru din 2019 şi a ajuns la 5,65 miliarde de dolari. Ajutată, evident, de mediul digital. Numărul de abonamente la serviciile de streaming a crescut cu 23% şi a ajuns la 72,1 milioane.

Numai că noile generații de colecționari par hotărâte să nu renunțe la acest hobby. În 2019, spre exemplu, în Marea Britanie s-au vândut un număr record de viniluri: aproximativ 4,3 milioane, o creștere cu peste 4 procente față de anul 2018.