Industria aeronautică, îngropată: cât de gravă este situația zborurilor, comparativ cu 2019

de: Alexandru Puiu
03 11. 2020

Destul de sus pe lista victimelor economice ale pandemiei se află sectorul aviatic. Întreaga industrie a călătoriilor cu avionul se află în pioneze.

Cel mai probabil, va mai trece mult timp până când vom înțelege într-o manieră cât se poate de reală dezastrul economic provocat de pandemia de coronavirus. Chiar și așa, există câteva consecințe care sunt deja evidente. De exemplu, tot ce ține de HoReCa se află într-o stare deplorabilă. Traficul aerian a scăzut într-un ritm rapid, iar cei mai mulți oameni refuză să călătorească. În cel mai optimist caz, o fac local, evită hotelurile, iar cele mai multe restaurante sunt oricum închise.

Revenind însă la industria aeronautică, tocmai a fost publicat un document al Eurocontrol care ne ajută să înțelegem efectele celui de-al doilea val al pandemiei. În perioada 1 – 27 octombrie, traficul aerian pe teritoriul Europei a scăzut cu 57%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Ca referință, Eurocontrol este agenția pan-europeană care se ocupă de controlul traficului.

În data de 27 octombrie au fost efectuate 11.917 zboruri aeriene, echivalent cu doar 42% din numărul zborurilor realizate în aceeași zi a anului trecut. Dintre acestea, 9.558 de zboruri erau pe rute interne, în scădere tot cu 57% față de aceeași zi din octombrie 2019, conform datelor obținute de libertate.

Dacă îl poți percepe așa, transportul de marfă este singura victorie a angajaților din domeniul aeronautic. Este pe plus. Transportul de marfă a înregistrat o creștere de aproximativ 4% față de aceeași lună a anului trecut. Din păcate, segmentul de afaceri a înregistrat un minus de 19%.

În teorie, s-ar putut consemna o revenire rapidă a activității aeroporturilor pe parcursul verii. Acum, însă, situația este dezastruoasă. Există un minus de 68% față de octombrie 2019 per total, în activitatea aeroporturilor. Zborurile tradiționale au înregistrat un minus de 64% în această perioadă, în timp ce zborurile charter consemnează o scădere de 35%.

Turkish Airlines este compania cu cel mai mare număr de zboruri pe parcursul lunii trecute, la nivel global. Compania cu cea mai mică scădere a activității comparativ cu 2019 este Wideroe, doar 13%. Aceasta din urmă activează în principal în zona scandinavă, a țărilor nordice.

În rest, scăderile activității față de 2019 sunt următoarele, defalcate pe companii – Pegasus Turcia (39%), WizzAir (-48%), KLM (-51%), Turkish Airlines (-56%), Air France (-57%), British Airways (-64%), Ryanair (-78%), Lufthansa (-76%) și easyJet (-85%).