De ce asfaltul poate deveni o sursă mai mare de poluare decât mașinile

de: Ozana Mazilu
03 09. 2020

Asfaltul, cunoscut și sub denumirea de bitum, este o sursă majoră de poluare a aerului, în special în locurile însorite și fierbinți. Pentru un tip de poluare nocivă cu particule, emisiile de asfalt de pe drumuri pot reprezenta o problemă mai mare decât emisiile de la toate vehiculele pe benzină și diesel.

Peeyush Khare de la Universitatea Yale și colegii săi au plasat probe de asfalt într-un cuptor închis pentru a-și putea studia emisiile în detaliu. Le-au supus la temperaturi cuprinse între 40 și 200 de grade Celsius. Emisiile totale s-au dublat când temperatura a crescut de la 40 la 60 de grade Celsius, care sunt temperaturi tipice pentru asfalt într-o zi de vară.

Poluanții eliberați au fost substanțe chimice pe bază de carbon, adesea cu 12 până la 25 de atomi de carbon pe moleculă. „Mulți dintre acești compuși sunt favorabili condensării pentru a forma aerosoli organici secundari, după ce au reacționat în atmosferă”, spune co-autorul Drew Gentner, de asemenea de la Universitatea Yale. La rândul său, aceasta poate forma particule minuscule numite PM2.5, care sunt unul dintre cele mai periculoase tipuri de poluare a aerului pentru sănătatea umană.

Emisiile ar putea fi declanșate și de lumina soarelui care încălzește asfaltul. În condiții controlate, acest lucru a dus la o creștere de 300% a emisiilor.

Poluarea cauzată de vehicule scade în multe locuri, deoarece vehiculele pe benzină și diesel sunt înlocuite cu vehicule electrice

Însă poluarea din cauza asfaltului ar putea crește, susțin cercetătorii. Acest lucru se datorează faptului că schimbările climatice provoacă temperaturi mai ridicate, ceea ce va declanșa mai multe emisii din asfalt. „Este posibil să se vadă creșteri ale temperaturii urbane în metropole, determinate de schimbările climatice și de efectele urbane”, spune Gentner.

„Nu facem recomandări politice”, spune Gentner, subliniind că trebuie să înțeleagă cât de mult poluează asfaltul pe parcursul vieții și cum interacționează cu alte surse de poluare. Cu toate acestea, el indică cercetarea în curs a „acoperirilor reci ale trotuarului”, care sunt studiate ca o modalitate de a reduce excesul de căldură din zonele construite. Astfel de acoperiri ar putea reduce emisiile prin răcirea suprafeței asfaltului, spune el.