Cursurile online obligatorii, o măsură ignorantă și discriminatorie: argumentele CNE

de: Alexandru Puiu
23 04. 2020

Ieri, printr-un ordin ministerial, s-a decis obligativitatea elevilor din învățământul preuniversitar de a participa la cursuri online. Această măsură nu este doar nerealistă, dar și discriminatorie, conform Consiliului Național al Elevilor.

Monica Anisie a semnat miercuri un ordin ministerial cu măsuri desprinse parcă din țările nordice. Ministrul Educației este de părere că o semnătură este suficientă ca toți elevii din învățământul preuniversitar să treacă online și să ”meargă la școală” de la distanță. Într-o țară care este lider european la toalete în curte, multe dintre ele în curțile școlilor de la țară, ea crede că acei copii au tablete, laptopuri, conexiuni la internet și alte tehnologii futuriste. Un lucru este însă sigur, cursurile online au devenit obligatorii în Româna, fără niciun fel de efort financiar în acest sens din partea autorităților.

Consiliul Național al Elevilor a transmis un comunicat pe marginea acestui subiect către Agerpres prin care se atrage atenția asupra mai multor argumente pentru care ordinul ministerial are caracter discriminatoriu. Acel document este efectiv absurd într-o țară în care sute de mii de copii trăiesc la limita subzistenței, iar pentru ei, masa de prânz este o himeră, nu doar accesul la internet.

„Până la momentul actual, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a ignorat total nevoia elevilor de acces la educaţia online: nu am văzut o politică fermă pentru garantarea accesului în tot acest timp. În timp ce state precum Republica Moldova, Italia, Noua Zeelandă au alocat resurse bugetare pentru a cumpăra dispozitive pentru elevii din comunităţi dezavantajate, deşi rectificarea bugetară permitea, MEC nu a cerut fonduri. Mai mult decât atât, acum se doreşte introducerea obligativităţii pentru elevi la orele online, problema cu accesul nu mai reprezintă o prioritate pentru doamna ministru”, a declarat Antonia-Laura Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.

Dincolo de critici, membrii Consiliului Național al Elevilor au și o serie de propuneri pentru adaptarea la situația actuală. Acestea au fost înaintate în urmă cu ceva timp Ministerului Educației și Cercetării, după care au fost ignorate.

Printre propunerile CNE se numără: durata în care sunt livrate informaţii elevilor să nu depăşească 40 de minute, având în vedere faptul că atenţia este mult mai greu de captat în mediul online, stabilirea acestei limite de timp necesitând consultarea unor experţi în domeniu; crearea unui cod de conduită în mediul online, atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru elevi, ce să cuprindă norme şi responsabilităţi pe care ambele părţi le vor respecta; elaborarea unei politici pentru protejarea dreptului la intimitate, cât şi valorificarea dimensiunii de sănătate mentală; folosirea unor metode de predare interactive, precum Menti sau Kahoot, elevii putând învăţa prin metode plăcute; intervenţia pentru elevii ce prezintă dificultăţi în procesul de învăţare; propunerea unor termene limită rezonabile pentru efectuarea temelor sau a altor sarcini, având în vedere faptul că această perioadă este greu de gestionat pentru o bună parte din elevi; motivarea constantă şi stimularea elevilor cu privire la participarea acestora la activităţi de învăţare în mediul online.