Ce trebuie să faci ca să iei bani de la stat dacă afacerea ți-a fost afectată de pandemie

de: Ciprian Ioana
26 03. 2020

Guvernul a promis ajutoare pentru companiile care vor suferi de pe urma crizei declanșate de pandemia de coronavirus. Între timp, a publicat și niște direcții de urmat.

Guvernul a promis pachete de ajutoare financiare pentru companiile care vor avea de suferit de pe urma pandemiei de coronavirus. Acele firme trebuie să îndeplinească niște condiții – între altele, trebuie să demonstreze că pandemia le-a dat afacerile peste cap și că veniturile le-au fost puternic afectate.

Pentru a primi bani de la stat, companiile trebuie să depună niște documente – sunt denumite, generic, Certificate de Situație de Urgență. Iar Ministerul Economiei a venit cu detalii despre ordinul care reglementează aceste proceduri.

Ce sunt Certificatele pentru Situații de Urgență și cum poți lua bani de la stat

Certificatele au fost reglementate printr-un ordin de ministru. Aceste documente vor fi de două tipuri – galbene și albastre.

Aceste documente pot fi solicitate și se vor elibera exclusiv electronic, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/. Cele două forme sunt următoarele:

a) TIP 1 (ALBASTRU) – eliberat pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate;

Practic, în această categorie intră restaurantele și localurile care și-au întrerupt activitatea din cauza măsurilor impuse de Guvern.

b) TIP 2 (GALBEN) – eliberat pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe proprie răspundere din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie – februarie 2020.

În cea de-a doua categorie intră companiile care s-au văzut nevoite să-și trimită angajații acasă, să le suspende contractele sau care, pur și simplu, s-au trecut cu venituri în scădere.

Cum se eliberează certificatele

CSU – Certificatul de Situația de Urgență – se solicită în baza unei declarații pe propria răspundere, prin care solicitantul își asumă faptul că toate datele furnizate sunt complete, reale și corecte în fiecare detaliu prezentat. Modelul poate fi descărcat tot de pe platforma http://prevenire.gov.ro.

„Am finalizat și publicat în Monitorul Oficial metodologia de acordare a Certificatelor de Situație de Urgență (CSU) pentru societățile afectate de situația economică generată de criza COVID-19 în România. Am dorit ca obținerea acestui document să fie un proces simplu, transparent, la îndemâna celor aflați în dificultate în acest moment.  De aceea, el va fi eliberat online, fără costuri, pentru toți operatorii din sectoarele cele mai afectate de această criză. Rămânem alături de nevoile mediului de afaceri românesc în această perioadă și vom susține, prin măsuri economice aplicate, toate companiile, astfel încât să treacă cu bine peste perioada de criză și să-și continue activitatea. Economia României trebuie să meargă înainte”, spunea ministrul Economiei, Virgil Popescu.