Ce e șomajul tehnic și ce presupune pentru angajații Dacia, Ford și alții
Ford și Dacia au anunțat că-și închid uzinele de la Craiova, respectiv Mioveni din cauza pandemiei de coronavirus. Este, evident, o lovitură pentru industria auto din România, dar și pentru zecile de mii de angajați care lucrează în cele două fabrici. Ei intră în șomaj tehnic până la data de 5 aprilie. Asta înseamnă, între altele, că vor primi bani mai puțini.
Ford și Dacia sunt motoarele industriei auto din România. Cum era de așteptat, cei doi constructori au luat măsuri radicale din cauza pandemiei de coronavirus. Au decis să-și trimită angajații în șomaj tehnic până pe data de 5 aprilie. Măsura poate fi prelungită, important de spus, dacă situația o impune.
Asta înseamnă oprirea producției, care va avea efecte economice negative în afacerile celor doi producători. Dar înseamnă și bani mai puțini pentru cei 6.000 de angajați care lucrează la fabrica din Craiova și cei aproximativ 14.000 de salariați ai uzinei din Mioveni.
Între 500.000 și 1 milion de angajați ar putea fi afectați
În prezent, Guvernul lucrează la o Ordonanță de Urgență pentru șomaj tehnic. O primă estimare arată că aproape 500.000 de contracte urmează să fie suspendate. Aici intră Dacia și Ford, dar și sute de mii de angajați din HoReCa – hoteluri, restaurante și cafenele. Cifrele nu sunt confirmate oficial, ci doar dezvăluite de surse guvernamentale. Cei care vor intra în șomaj tehnic vor primi 75% din câștigul salarial pe o perioadă estimată de trei luni, conform Europa Liberă.
Estimările inițiale arată că este nevoie de aproape 200 de milioane de euro pentru o lună sau o lună și jumătate. Suma poate crește. În acest sens, se pregătesc bani și la viitoarea rectificare bugetară. Guvernul speră ca banii 200 de milioane de euro să vină din fonduri europene – Programul Operațional Capital Uman (PO CU).
E însă posibil ca mai multe companii din România să-și trimită angajații în șomaj tehnic. E vehiculată chiar și cifra de 1 milion de angajați care ar putea intra în șomaj tehnic pe o anumită perioadă, în funcție de ce decizii vor lua angajatorii individual.
„Ne-am pregătit – și știm, am făcut calcule – chiar pentru 500.000 – un milion de oameni care să intre (în șomaj tehnic) – dacă se va ajunge acolo, eu sper să nu se ajungă -, dar aici avem facilități și pentru companii să rețină oamenii, dacă se poate. Acolo unde pot să rețină oamenii îi vom scuti de plata impozitelor. Încercăm să facem pentru companii o motivare să nu trimită toți oamenii în șomaj tehnic, ca să poată să se reorienteze.”
Florin Cîțu pentru Digi24
Iată ce înseamnă, concret, șomajul tehnic de la Dacia, Ford și nu numai.
Ce înseamnă șomaj tehnic
Șomajul tehnic este, dacă vrei, un concediu forțat de situații economice grave sau cauzat de probleme tehnice. Ford și Dacia au luat decizia din cauza pandemiei de coronavirus, care nu le mai permite să funcționeze în parametrii normali.
Codul Muncii zice așa: angajatorul e obligat să plătească o indemnizație pe perioada șomajului tehnic, care nu poate fi mai mică de 75% din valoarea salariului.
„(1) Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate, beneficiază de o indemnizație, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 52 alin. (3).”
art. 53 din Codul Muncii
În cazul Dacia, potrivit contractului colectiv de muncă, salariații de la Mioveni care vor sta acasă vor primi, între 19 martie și 5 aprilie, doar 85% din salariu.
Dacă activitatea este întreruptă temporar din motive economice, tehnologice sau structurale, salariaţilor li se pot suspenda și contractele individuale de muncă din iniţiativa angajatorului. Astfel, contractele sunt doar suspendate, dar relaţiile de muncă nu încetează.
Legea spune clar: o persoană care are contractul suspendat nu poate cere ajutorul de şomaj, din moment ce primeşte deja o indemnizaţie de la angajator. Însă, dacă relaţia contractuală dintre părţi încetează în timpul suspendării, din motive ce nu ţin de salariat, abia atunci se poate cere ajutorul de şomaj.
Asta înseamnă că indemnizaţia de suspendare nu se poate cumula cu indemnizaţia de şomaj.
Cum poate interveni statul pentru angajații Ford și Dacia
Guvernul are progrmată miercuri, 18 martie, o ședință extrem de importantă în care sunt așteptate decizii de sprijin financiar pentru companiile afectate de pandemia de coronavirus. Ford și Dacia sunt două companii mari și sunt direct interesate de acest lucru.
Ministrul Finanţelor, Florin Cîţu, arăta că Guvernul ia în calcul să suporte o parte din cheltuielile angajatorilor cu şomajul tehnic, dar nu s-a discutat încă despre procent.
„Sunt mai multe forme, de şomaj tehnic, garanţii pentru linii de credit, chiar şi forme de amânarea impozitului pe venit pe o perioadă de două luni de zile pentru anumite companii. Deci, avem mai multe instrumente pe care le vom aproba mâine (n. red. – miercuri, 18 martie) în şedinţa de Guvern. O parte din şomajul tehnic va fi susţinut de la buget.”
Florin Cîţu
Industria HoReCa, puternic afectată
Guvernul anunța marți seara, prin intermediul ministrului de Interne, că toate restaurantele, barurile și cafenelele se vor închide. Unele dintre ele se închiseseră deja din cauza lipsei de clienți. Unitățile vor putea funcționa, dar numai în regim de livrări și drive-in.
Așadar, și angajații acestei industri sunt afectați, iar estimările arată că sunt afectați de măsura intrării în șomaj tehnic (dacă angajatorii decid să meargă pe această variantă) nu mai puțin de 300.000 de angajați.
„Este o situație foarte serioasă pentru că în industria hospitalității, combinat hoteluri cu restaurante, activează aproximativ 325.000 de oameni. O mică parte va mai trămâne activă în zona de livrări la domiciliu, dar discutăm de un procentaj mai mic de 10% din zona de restaurante. Dacă considerăm zona de restaurante cu aproximativ 180.000 de oameni, rezultă că mai puțin de 10.000 – 15.000 de oameni vor putea rămâne încă implicați în activitățile de restaurant și catering. Practic, discutăm de trimiterea acasă a 300.000 de angajați.”
Dragoș Petrescu, reprezentant al patronatelor din domeniu pentru RFI