Acești roboți pot stoca energie în „rezerve de grăsimi” așa cum fac oamenii

de: Ozana Mazilu
22 08. 2020

Este din ce în ce mai clar că știința vrea să ajungă în stadiul în care să creeze un robot fix după asemănarea omului.

În acest sens, o echipă de oameni de știință de la Universitatea din Michigan a creat „baterii biomorfe” care permit roboților să stocheze energie ca oamenii – în rezervele de grăsime răspândite pe corpul lor.

Ideea este de a crește mult capacitatea bateriei roboților prin imitarea surselor de energie distribuite ale ființelor vii. Iar după cum se dovedește, noile baterii pot deține, de asemenea, mult mai multă putere decât soiul convențional de ioni de litiu.

„Modelele de roboți sunt limitate de nevoia de baterii care ocupă adesea 20% sau mai mult din spațiul disponibil în interiorul unui robot sau reprezintă o proporție similară din greutatea robotului”, spune Nicholas Kotov, profesor de inginerie la Universitatea din Michigan și cercetător pe proiect.

Noua baterie de zinc ar putea crește considerabil densitatea energiei

„Estimăm că roboții ar putea avea o capacitate de putere de 72 de ori mai mare dacă exterioarele lor ar fi fost înlocuite cu baterii de zinc, în comparație cu faptul că ar avea o singură baterie cu ioni de litiu”, spune Mingqiang Wang, primul autor al unei lucrări despre cercetare, publicată în revista Science Robotics.

De asemenea, sunt mai flexibile în ceea ce privește locul în care pot fi montate pe un robot și pot îndeplini mai multe funcții simultan.

„Bateriile care pot face o dublă îndatorire – a stoca încărcarea și protejarea “organelor” robotului – replică multifuncționalitatea țesuturilor grase care servesc la stocarea energiei în viețuitoare”, a declarat Ahmet Emre, doctorand în inginerie biomedicală.

„Nu avem un singur sac de grăsime, care ar fi voluminos și ar necesita un transfer de energie costisitor”, a adăugat Kotov. „Stocarea distribuită a energiei, care este calea biologică, este calea de urmat pentru dispozitive biomorfe de înaltă eficiență”, a completat el.

Bateria trece ioni de hidroxid între un electrod de zinc și aer printr-o membrană specială „acoperită cu nanofibră”. Aceste materiale se găsesc în veste Kevlar și geluri polimerice pe bază de apă și sunt în mare parte netoxice. Asta înseamnă că, în comparație cu bateriile cu ioni de litiu, noile baterii de zinc sunt mult mai ecologice.

Dar au un călcâi al lui Ahile: sunt capabile să mențină o capacitate ridicată doar pentru aproximativ 100 de cicluri de încărcare, fiind foarte departe de cele cu litiu. Din fericire, înlocuirea lor nu ar fi doar relativ ieftină, dar cercetătorii spun că ar putea fi și ușor de reciclat.