Primăria din București care vrea să cheltuiască 5 mil. euro pe un sistem aproape inutil

de: Răzvan Băltărețu
08 10. 2019
Răzvan Băltărețu / PLAYTECH

Discuția despre piste de biciclete și mersul cu bicicleta a prins la o primărie din București. A prins atât de bine, încât a apărut un proiect de peste cinci milioane de euro. Cu toate acestea, sistemul gândit de primărie n-ar avea mare succes din câteva motive evidente.

Primăria Sectorului 1 are un proiect de 5,5 milioane de euro prin care vrea să bage în seamă mersul cu bicicleta. Proiectul a fost aprobat pe 8 octombrie și consilierii PSD și PNL au votat „pentru”. Ce vrea primăria e să facă 44 de stații cu 390 de biciclete mecanice și cinci parcări pentru biciclete.

Bine, planul e un pic mai amplu, dar nu prevede nicio idee despre cum ar putea fi făcut, cu adevărat, mersul cu bicicleta pe străzile din sector.

Sistemul acesta ar costa așa: 26.006.493,81 lei (TVA inclus) de la bugetul primăriei. Banii ar fi eșalonați astfel: 1.017.003,00 lei pentru acest an și 24.989.490,81 lei pentru 2020. Când vine vorba de cheltuit bani, bugetul s-ar duce pe următoarele: terminale inteligente de închiriere a bicicletelor (44), stații inteligente de predare şi preluare a bicicletelor (44), biciclete inteligente prevăzute cu computer de bord (390), triciclete inteligente prevăzute cu computer de bord (30), parcări inteligente pentru biciclete private (5), centru de operare cu sistem integrat software și hardware de gestiune și comunicații (încă nu e clar pentru ce – n.r.), sistem de logistică şi distribuţie și kit echipamente mentenanţă.

De ce e aproape inutil proiectul când vine vorba de București

Dacă stai în sectorul 1, probabil că te bucuri. Te bucuri și mai mult dacă mergi cu bicicleta. Dar dacă ai nevoie să ajungi în alt sector? Și asta ar fi prima problemă. Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România a explicat mai multe pe Facebook.

Potrivit OPTAR, proiectul acesta înseamnă că o bicicletă, cu toată lista de mai sus, ajunge să coste 13.000 de euro pentru trei ani de exploatare. Iar Primăria Sectorului 1 a închis, în pregătirea acestui proiect, sistemul La Pedale. Totodată, în București există câteva sisteme de închiriat, dar private: Lime, Flow, Wolf-e Rides și I’velo (în teste) – pentru trotinete și I’velo Urban, I’velo Relax, Student oBike și ApeRider (suspendat de un an) – pentru biciclete.

Principala problemă e inexistența pistelor. Fără așa ceva, e destul de dificil mersul pe stradă, iar pe trotuar nu se pune problema. Apoi, e vorba de limitarea circulației în sectorul 1, celelalte sectoare nefurnizând o astfel de infrastructură. Sau, cel puțin, una integrată.

Marian Ivan, cofondator OPTAR, a explicat pentru HotNews de ce tot Primăria București trebui să facă un astfel de sistem.

„Sunt măsuri care se aplică de primăriile de sector și unele măsuri care nu pot fi luate decât de Primăria Generală deoarece are o viziune mai largă asupra problemei. […] În momentul în care tu faci un sistem de bike-sharing se presupune că tu circuli doar în sectorul 1. Ori faptul că un sistem de bike-sharing este destul de costisitor. Poate să ajungă la 1.000 de euro întreținerea unuei biciclete timp de un an, acesta este prețul care se practică în afară, dar în România este posibil să coste mai mult deoarece gradul de vandalism este mai mare. Este inutil să faci acest sistem înainte de a face infrastructura.”
Marian Ivan, cofondator OPTAR

Ivan a făcut și o analiză a proiectului primăriei.