Orașul din care Uber ar putea fi dat afară. Care sunt cauzele

de: Ciprian Ioana
24 10. 2019

Uber s-a tot confruntat cu probleme și cu legi care fie au făcut-o să-și abandoneze planurile, fie i-au făcut pe reprezentanții companiei să-și regândească total afacerile. Între timp, aceste probleme s-au înmulțit, iar compania de ride-sharing riscă să piardă piețe importante.

Ai tot auzit vorbindu-se în România de „legea Uber”, acel set de acte normative menite să reglementeze transportul de tip ride-sharing. Au fost dezbateri prin Parlament, s-au făcut proiecte pe la Guvern și așa mai departe. Cum-necum, compania încă rezistă în România.

Dar nu înseamnă că problemele se încheie aici. Uber mai trebuie să mai treacă niște hopuri. Și încearcă în această perioadă să-și mențină poziția în Londra.

Americanii au nu una, ci trei probleme majore în capitala Marii Britanii.

Ce probleme întâmpină Uber

Prima problemă pentru Uber în Londra e că licența în baza căreia își desfășoară activitatea expiră peste două luni. Această licență e emisă de autoritatea de transport din capitala Marii Britanii. Și nu se știe dacă sau în ce condiții va mai fi prelungită.

A doua problemă a Uber e legată de statutul șoferilor care colaborează cu americanii. Acesta a rămas nerezolvat, în condițiile în care mai multe instanțe i-a catalogat drept „muncitori”. Adică fac parte dintr-o categorie separată de alte două reglementate de lege. Iar asta înseamnă și că drepturile lor sunt undeva la mijloc. Ei au dreptul la un salariu minim și la timp de odihnă plătit de angajator. Chestiuni cu care Uber nu este de acord și chiar a atacat decizia la Curtea Supremă.

În fine, cea de-a treia problemă și cea mai presantă se referă la posibilitatea de a plăti niște taxe în plus. Autoritățile britanice ar vrea ca Uber să fie reglementată asemenea unei companii de transport, nu de transport alternativ cum se recomandă. Asta înseamnă taxe mai mari (un TVA de 20% din încasările totale), taxe care ar trebui plătite și retroactiv.

Partea cu taxele mai mari e problematică, într-adevăr. Asta pentru că Uber a reușit să țină cursele ieftine în afara Statele Unite tocmai pentru că a evitat diverse taxe locale aplicabile tuturor bunurilor și serviciilor de acolo. Compania americană s-a recomandat drept o platformă care intermediază relația dintre șoferi și clienți, nu un furnizor de servicii.

La București, Uber s-a descurcat cumva. Termenele pentru obținerea autorizației au fost împinse până anul viitor, iar avizele obținute sunt valabile pentru o perioadă mai mare. De asemenea, și șoferii sunt protejați de noua lege care a trecut de Parlament și merge la promulgare.

În România, Uber poate răsufla ușurată, măcar pentru moment. Prin alte părți, lupta continuă.